Volvo med verdens største buss – igjen

Gran Arctic 300 er navnet på verdens største buss. Volvo er igjen først ute med det aller største.

Det nye dobbeltleddede busschassiset til Volvo som har fått navnet Grand Arctic 300 er ikke 25 eller 27 meter langt, men hele 30 meter langt og vil få en kapasitet på hele 10 personer per meter. Hele 300 passasjerer kan den nye Bus Rapid Transit BRT bussen klare.

Volvo viser frem deres helt nye chassis på FetransRio messen i Rio de Janeiro i Brasil. Og dette beviser at Volvo er verdens største på høykapasitetsbusser spesielt tatt frem for BRT linjer verden over.

– Vi er ledende innen busser for høykapasitetssystemer, BRT. Og nå lanserer vi verdens største busschassis. Det kommer til å innebære mer effektivt transportsystem, høyre kvalitet for passasjerene og en mer kostnadseffektiv drift for operatøren, sier Fabiano Todeschini hos Volvo Bussars virksomhet i Sør-Amerika.

Det nye chassiset Grand Arctic 300 er utviklet i Brasil spesielt for høykapasitetssystemer innen bylinjer, hvor bussene blant annet kjører i egne bussfiler. Bussene kommer til å kunne ta på med enn 30 flere passasjerer enn tidligere modeller. En dobbelleddet buss av Volvo sitt nye modellprogram erstatter hele tre vanlige busser i normal lengde.

Den nye super-bussen er med å reduserer antall kjøretøy i trafikken. Miljøet forbedres ved lavere forbruk, færre personbiler og busser i trafikken.

I dag har Volvo levert over 4000 busser til BRT systemer i byer som Curitiba, Bogotà, Guatemala City, Mexico City, Sntiago de Chile og San Salvador.

I tillegg til Grand Arctic 300 på 30 meter, så har Volvo busschassis for høykapasitetssystemer på 18.6 meter, 21 og 22 meter med kapasitet fra 150 til 300 passasjerer per buss.

volvo-gran-artic-300

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.