Kjører lovlig med 38 stående passasjer på motorvei

I følge loven kan en kjører klasse II buss med stående passasjerer på alle veier i Norge. På motorveien mellom Arendal og Kristiansand kan en kjøre med hele 38 stående passasjerer i midtgangen, helt lovlig.

Scania OmniExpress som LL Setesdal Bilruter benytter på Linje 100 som kjører mellom Arendal og Kristiansand har 62 sitteplasser og hele 38 ståplasser. Bussene kjører store deler av ruten på E18. Deler av denne strekningen er motorvei med høyest hastighet 100 km/t. Bussene er registrert som klasse II busser og har dermed ikke lov å kjøre over 80 km/t.

Men for mange passasjerer som må stå i midtgangen føles dette uforsvalig. Flere har klaget på dette, men lovverket sier at dette er fullt ut lovlig praksis.

Bussmagasinet har en rekke ganger tatt opp problemstillingen med Vegdirektoratet og Statens Vegvesen. Men de har svart på hendvendelsene med at dette er et EU direktiv som vi har innført i Norge. Buss klasse II med både stående og sittende passasjerer, og som kan fritt kjøre på alle veier og opp til 80 km/t vil forbli. Ingrid Heggebø Lutnæs hos Statens Vegvesen har besvart våre hendvendeleser angående buss klasse II og vist til EU reglene som tillater denne bussklassen.

Men både Trygg Trafikk, UP og politikere har nå kastet seg inn i kampen mot klasse II busser på vei med tilatt hastighet over 80 km/t.

Øystein Krogstad er i Utryknings Politiet i Aust-Agder og han er bekymret for bruken av ståplasser i busser som kjører på motorveien. I et intervju til Agderposten tenker han da spesielt på utfallet om bussen må bråbremse eller blir involvert i en trafikkulykke.

Venstres førstekandidat, Peter N. Toldnæs mener det er totalt uforsvarlig med ståplasser i busser som kjører i høy hastighet. Han mener AKT som er kollektivselskapet i Agder må svare på hvordan busstilbudet kan bli både tryggere og bedre.

– Sjåføren har et ansvar, og ikke minst busselskapet. I verste fall kan noen dø om bussen havner i en ulykke, sier Paal Gunnar Mathisen i Trygg Trafikk til NRK om at folk står på busser i stor hastighet.

Trygg Trafikk ønsker å forby ståplasser i busser som kjører på veier med høye hastigheter.

– Det kan få fatale konsekvenser ved en ulykke om noen står i bussen. Man skal sitte og man skal bruke sikkerhetsbelte, sier Mathisen.

Foto: illustrasjon

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.