Gutt 7 år måtte stå i 80 km/t

– Galskap at busser med ståplasser kjører 80 km/t, sier fortvilet mor til gutt 7 år. Han måtte stå i midtgangen på motorveien da bussen var helt full.

Det er Agderposten som først melder om saken hvor en 7 år gammel gutt ikke fikk sitte ombord på Linje 100 som går mellom Arendal og Kristiansand. Bussen på denne linjen kjører store deler av sin rute på motorveien E18 mellom disse byene. En motorvei hvor 100 km/t er høyeste hastighet.

Bussene som kjører på denne linjen er alle registrert som klasse 2 busser med noen ståplasser i midtgangen. Det er dermed ikke ulovlig å stå i bussen, men den skal da ikke kjører fortere enn 80 km/t.

Moren håper hun kan få stoppet brukes av klasse 2 busser på den aktuelle strekningen før en ulykke skjer. Hun mener det er uforsvarlig og farlig med stående passasjerer i en buss som både kan kjøre 80 km/t og kjører på en motorvei. Spesielt med tanke på bråbremsing, hvor passasjerer kan falle eller i verste fall komme flyvende mot frontruten.

Hun mener at det burde være en selvfølge at selskapet setter inn en ekstra buss når den er nær ved å bli helt full.

Buss klasse 2 er en av tre bussklasser som er gjeldene for store busser. Disse tre bussklassene er like over hele EU. Norge har valgt å implantere dette direktivet i Norge. Buss klasse I er bybusser hvor det kan være flere ståplasser enn sitterplasser. Høyest hastighet på klasse I busser er 70 km/t da det ikke er krav til sikkerhetssele i disse bussen. Og de er konstruert for bykjøring.

Buss klasse II har flere sitteplasser enn ståplasser og kan kjøre i maksimalt 80 km/t. Bussene har sikkerhetseler for alle sittende passasjerer.

Buss klasse III har kun sitteplasser og kan kjøre maksimalt 100 km/t. Det er sikkerhetsele i alle setene. Alle bussklasser har krav til universell utforming med plass for rullestol når de brukes i rute- og ekspresskjøring.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.