Fullelektriske turbusser til Island

Forleden ble en avtale signert mellom det islanske selskapet Grey Line Island og BYD. Avtalen innebærer utvikling og levering av fullelektriske turbusser tilpasset klimaet på Island.

Busselskapet Grey Line Island har letet land og strand rundt etter leverandører som er tilpasset deres utfordringer. Men nå er løsningen på plass. Den kinesiske leverandøren BYD har lang erfaring med fullelektriske busser og vil nå levere tur- og ekspressbusser til markedet.

– Det er i dag mange tilbydere av fullelektriske bybusser som fungerer utmerket innen for bygrensene, men som ikke er egnet til ruter mellom Reykjavik sentrum og Keflavik Internasjonale flyplass. De er ikke raske nok, og designet på bussene er ikke egnet på vindfulle dager. Vi har derfor vært på jakt etter en leverandør som kunne levere busser etter våre kriterier, sier Þórir Garðarsson hos Grey Line Island.

the-handshakeAvtalen innebærer at Grey Line Island skal gi føringer til BYD på hvordan bussene skal være for å fungere på Island. BYD skal deretter ta frem langrute og turbusser som vil fungere i alle årstider på øya. De skal takle de sterke vindkastene som ofte finnes, kalde perioder og kunne holde tritt med trafikken.

Grey Line Island har 260 fulltidsansatte i selskapet og transportere over 580.000 passasjerer årlig. Selskapet har 75 turbusser til både tur, ekspress og sightseeing.

I tillegg til å ta frem fullelektriske turbusser, så jobbes det med en avtale som innebærer flere fullelektriske BYD e6 utleiebiler. Dette for å på sikt bli en nullutslips bedrift på Island.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.