7500 MAN Lion’s Coach siden 1996

Det er Lars Tscheschke hos det tyske busselskapen Der Krostitzer som forleden fikk overrekt MAN Lion’s Coach nummer 7500.

I 1996 kom den første MAN Lion’s Coach på markdet. Nå 20 år senere har antallet passert 7500 produserte. MAN sin suksessoppskrift fortsetter. Forleden ble bygg nummer 7500 overlevert til en tysk kunde. Det var Lars Tscheschke hos det tyske busselskapen Der Krostitzer som forleden fikk overrekt MAN Lion’s Coach nummer 7500 under den 66. utgaven av IAA messen for nyttekjøretøy i Hannover.

p_bus_iaa_krostitzer-01_thumbDen nye bussen skal benyttes på turoppdrag i samarbeid med Polster & Pohl. Bussen er 13.26 meter lang og er uttsyrt med tre aksler for best komfort. Bagasjekapasiteten er på hele 10.7 m3 som gir rikelig kapasitet for de 52 passasjerene bussen har seter til.

Motoren er MAN D2676 som yter 440hk. Motoren er utstyrt med dobbel-masse svinghjul for best mulig komfort ved girskifte og den unike MAN TipMatic girkassen gir også lavt forbruk.

p_bus_eot_lionscoach-1996_thumbMAN Truck og Bus introduserte MAN Lion’s Coach i 1996 som et rimeligere alternativ til deres Lion’s Star. Bussen ble da som i dag bygget i Tyrkia hos datterselskapet MAN AS. I 2002 kom neste generasjon Lion’s Coach og i dag er den bestselgeren til MAN/Neoplan. Kundene kan i dag velge mellom tre motorer som spenner seg mellom 400 og 500 hk. Og også tre lengder er på markedet fra 12 meter til 13.8 meter.

dsc_6054I Norge har modellen vært en suksess for MAN i mange år og ligger fremdeles på salgstoppen over mest solgte tur- og ekspressbuss her i landet. Norges største busselskap H.M.K. fikk tidligere i år overrekt åtte nye MAN Lion’s Coach. De har vært trofaste MAN kunder i mange år allerede.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.