Neoplan Skyliner fikk toppkarakterer

NEOPLAN Skyliner vinner årets International Bus Competition (IBC)

I årets store sammenligningstest, International Bus Competition (IBC), ble tre dobbeltdekkere satt under lupen av juryen.Etter en ukes intens testing klarte Neoplan Skyliner å score det høyeste antallet poeng og slo VDL Futura og Van Hool Astromega. Testleder Wolfgang Tschakert, understreket IBC`s objektivitet: «Poeng tildeles basert på test-teamets vurdering. Teamet består av høye og lave sjåfører med ulike preferanser – akkurat som du ville finne i en profesjonell flåte».

Neoplan Skyliner ble utstyrt for langturkjøring i henhold til testforskriften; bl.a. rullestolplass, ekstra brede dører og holdeplassannonsering på skjerm. Bussen oppnådde de beste resultatene i kategorien fjæring, passasjerkomfort og verkstedstest. Det øverste dekket i bussen er spesielt imponerende, sidevinduene (Skylights) strekker seg helt opp til taket og gir en fantastisk utsikt fra vindussetene. Selve taket består av fem glassruter som gir rikelig med lys oppover midtgangen og skaper en romslig atmosfære.

Ut over et fantastisk design er også sikkerhetsfunksjonene i denne bussen State-of-the-art. Bremselengdene, slik de ble målt under testene, varierte mellom 39,8 og 39,1 meter med henholdsvis kalde og varme bremser fra en hastighet på 80 km/t. Styrepresisjon og kjøretøyets balanse imponerte også juryen. Sistnevnte er assistert av de elektronisk styrte støtdemperne i MAN CDS (Comfort Drive Suspension). I tillegg var assistentsystemene MAN Effective Cruise, en radarbasert fartsholder (Adaptive Cruise Control), og oppmerksomhetsassistenten MAN Attention Guard bygget inn i testbussen.

IBC-prisen ble utdelt på nyttekjøretøymessen IAA Commercial Vehicles 2016.

– Vi er svært stolte over å ha vunnet denne prestisjetunge prisen. Det viser at de pågående forbedringene i Neoplan Skyliner virkelig har betalt seg, sier Rudi Kuchta, Senior Vice President Product & Sales Bus hos MAN Truck & Bus.

– Det gjenspeiler også den oppfatning våre kunder har. De er svært fornøyd med Neoplan Skyliner til lengre reiser.

Neoplan Skyliner: Suksesshistorien fortsetter
Siden juni 2015 har NEOPLAN Skyliner vært tilgjengelig med Euro 6. Dobbeltdekkeren overbeviser med en ideell kombinasjon av driftsøkonomi, miljøvennlighet og komfort. Det prisbelønte «Sharp Cut»-designet med sine klare linjer sørger for en optimal aerodynamisk effekt. Dette resulterer i en drivstoffbesparelse på opp til fem prosent sammenlignet med dobbeltdekkere uten optimalisert aerodynamisk oppbygning. Også når det gjelder bagasjeplass er Neoplan Skyliner best i sin klasse; opp til 11 m3 gjør at den har rikelig med lagringsplass. Det romslige interiøret gir maksimal bevegelsesfrihet i dobbeltdekkeren. Med opp til 83 seter i bussen er den ideell for ekspress- og turkjøring. Den er utstyrt med holdeplassannonsering på skjerm, 230 V stikkontakter og USB-porter ved alle seter, samt et nytt førersete med optimalisert posisjonering som gir økt komfort for passasjerer og sjåfører. Det finnes også flere muligheter for underholdningstilbud om bord; i tillegg til WIFI kan man også installere et TopLine Multimedia Centre med to 19-tommers TFT-skjermer oppe og 10-tommers flatskjermer nede.

En hyppig utfordring i langdistansebusser er god fremkommelighet inne i bussen. Neoplan Skyliner løser dette problemet komfortabelt og praktisk for sjåfør og passasjerer. For å skape den nødvendige plassen har MAN utviklet en praktisk løsning som muliggjør at opp til tre doble seter kan skyves sammen. På denne måten trenger ikke busselskapet å fjerne setene for å få plass til, eksempelvis, rullestoler. Setene som er skjøvet sammen forblir på innsiden av bussen og kan gjøres tilgjengelige på nytt i løpet av få minutter. Passasjerer med nedsatt bevegelighet har enkelt tilgang til bussen via en sammenleggbar rampe.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.