Fra østkanten til resten av verden

Skal du reise fra Bøler til Riga, fra Lindeberg til Bergen? Fredag 23. september starter OSL-ekspressen å kjøre, som det første og per tid det eneste flybusstilbudet fra Østkanten i Oslo til Oslo Lufthavn Gardermoen.

– Vi har jobbet lenge med å lage et best mulig ruteopplegg for de som bor og jobber på Østkanten og trenger transport til Gardermoen. Det er på høy tid at Østkanten får sin egen flybuss! sier Ina Helen Østby, kommunikasjonssjef i Unibuss.

Flybussen får timesavganger, og direkterute fra Østkanten i Oslo til resten av verden via Oslo Lufthavn. OSL-ekspressen kjører strekningen Leirskallen – Lambertseter – Abildsø – Skullerud – Bøler – Tveita – Lindeberg – Oslo Lufthavn Gardermoen.

– Strekningen mellom Lambertseter, Skullerud og Lindeberg er den eneste «korridoren» i hele hovedstaden som ikke har tilbud om direktetransport til OSL. Det ønsker vi å gjøre noe med, og vi er glade for å allerede fra førstkommende fredag kunne tilbyd alle en god, lokal, flybuss, sier Ina Helen Østby, kommunikasjonssjef i Unibuss.

OSL-ekspressen satser på å være den lokale flybussruten for Østkanten til Gardermoen.

– Vi har stor tro på markedet i dette området, og ser frem til å bringe de reisende direkte fra stuedøren til resten av verden. Vi håper mange gleder seg til å slippe å bytte transportmiddel underveis på reisen til Gardermoen, sier Østby.

Billige billetter
OSL-ekspressen vil gi den raskeste reiseveien med kollektivtransport fra Østkanten til Gardermoen. Første buss starter klokken 03.45 hver dag uken i gjennom, og har avganger en gang i timen. En billett vil koste 150 kroner ved kjøp på nett, og 180 kroner ved kjøp om bord på bussen. I tillegg er det honnørrabatt og billige returbilletter fra Gardermoen til Østkanten. Inntil fire barn under 12 år kjører gratis i følge med fult betalende voksen.

OSL-ekspressen kjøres av Unibuss Ekspress, som også kjører flybusser til Værnes, Rygge og Torp.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.