Smakebiter fra IAA 2016

IAA Nyttekjøretøymessen er i gang i Hannvover i Tyskland. Det er ventet storinnrykk av nordmenn på messen. Her er en liten smakebit fra noe av det vi så nærmere på.

Bussnyhetene var mange på pressedagen, dagen  før dagen. Den 21. september fikk verdenspressen ta en titt innenfor protene, før publikum fikk slippe til. Tid til å ta en nærmere titt og få en prat med leverandørene er noen av fordelene med å komme på en litt roligere dag enn messedager.

Iveco Bus avduket to store nyheter på IAA. Avedys er en voksen utgave av Crossway. Den er forbedret og tilpasset ekspress- og turbussmarkedet. Den kommer med 15 ulike innredningsløsninger, midtdør, eller hekkdør. Bussen vil også få hekkmontert toalett på det Norske markedet. Lengder opp til 15 meter på tre-aksler og i overkant av 13 på to aksler. Gulvet innvendig er løftet 30 cm i forhold til Crossway for å gi god bagasjeplass, men uten å gå på bekostning av innvendig komfort.

Iveco Bus Daily Electric er en fullelektrisk minibuss bygget komplett av Iveco Bus. Denne vil komme med ulike seteløsninger og opp til to rullestolplasser. Det kan velges mellom to eller tre batteripakker som maksimalt gir nær 200 kilometer med kjøring på fulladet batteri. Det vil også med tiden komme en utgave som kan innredet av uavhengig påbygger, men Iveco Bus har satset hardt på å bygge minibusser med høy komfort for passasjerer, så både utstyrsmessig og komforten er av premiumsegmentet, sier leverandøren.

Videre på vår ferd gjennom de store utstillingshallene på IAA, så kom vi over en langrutevogn fra den kinesiske leverandøren BYD. Dette er en fullelektrisk langrutevogn som skal klare mellom 180 og 200 kilometer på en lading. Batterienes vekt gjør at denne har begrenset med bagasekapasitet, men er på mangemåter et bevis på at fullelektriske ekspressbusser og langruterbusser er like om hjørnet. Bussmagasinet så på denne bussen i USA for snart to år siden og var da, som nå noe skeptiske til både teknologien og selve bussen. Den fungerer, men oser ikke av høy kvalitet, nei. Det er mye hardplast. Dårlige løsninger og en handikapheis hvor setene inni bussen ikke kan demonteres. Setene er rett og slett boltet permanent fast i gulvet der hvor døren for heisen står… Men bortsett fra det, så ser vi nå at steget er tatt videre i fra elektriske bybusser og nå ut på motorveien.

Neoplan har lang og god historie i Norge. Mange har eiet og eier en luksusvogn av det tyske premiummerket i MAN familien. Nå kommer en ny utgave av Neoplan Tourliner. Denne er designet av det kjente designeren Michael Streicher, som både har designet tidligere Neoplanmodeller og for det tidligere tyske merket Viseon. Det er kjente linjer som går igjen, og selv om bussen deler skjelett med MAN Lion’s Coach, så er dette et fullverdig Neoplan-produkt fra A til Å. Det oser av luksus. Instrumentpanel er designet for å passe Neoplanfamilien. Førerplassen er ryddig og tilpasset kundene. Neoplan har her lyttet til sine kunder. Gulvet er ikke flatt gjennom bussen, som hos MAN, men med en liten midtgang. Dette tar ikke bort romfølelsen, da denne ikke er like dyp som hos mange av konkurrentene. Takhøyden er god og setene er komfortable. Trappen ved midtdøren er bred og gir god adkomst til bussen. Hele designen på bussen, innvendig som utvedig er helt i Neoplan sin ånd. Motoren er MAN D2676 Euro 6 på 420 hestekrefter. Denne leveres sammen med MAN Opticruise automatiserte manuellgirkasse.

VDL viste frem to store nyheter på messen. En 10 meters utgave av deres suksessmodell Futura FHDII og en årlite kortere utgave av bybussen Citea. Deres flaggskip FDD2 var ikke til å ungå, da den ruver godt på deres stand. Bussen er nå i serieproduksjon og det er gjort en del endringer i ventilasjonsanlegg i andre etasje etter at Bussmagasinet gjorde dem oppmerksome på noe støy. Bussen ellers er av høy kvalitet og med god komfort. Deres utstillerbuss er tilpasset ekspressbussmarkedet med flere rullestolplasser. Denne vil komme til Norge på en tour i høst. Bussmagasinet skal igjen prøvekjøre den for å komme med et inntrykk av serieproduksjonsutgaven. Det er alltid en utfordring å teste prototyper. Mye blir endret på veien frem til serieproduksjon.

Mercedes-Benz viste frem deres unike delvis førerløse buss. Bussen kjører ingenvei uten at sjåføren sitter i førersetet, men bussen tar mer kontroll over kjøringen og reduserer dermed faren for mennesklig svikt. Over 80 prosent av alle uhell og ulykker med buss er på bakgrunn av en mennesklig svik av ulike årsaker. Dette vil bussbransjen til livs og det utarbeides nå flere og flere busser hvor den selv tar ansvarer for kjøringen eller deler av kjøringen. Bussen er en konseptvogn, men viser oss i klartekst hvordan den nærmeste fremtiden vil se ut.

Volvo viste frem deres elektriske program, både plug-in hybrid og fullelektriske bybusser. De har også tatt med seg en Spesial Edition av deres premiumbuss 9900. Bussen oser av luksus. Det er skin i sort og rødt gjennom hele bussen og den er utstyrt med både dynamisk chassis og dynamisk styring. En forskningsraport viser at Volvo Dynamisk Styring VDS kan redusere sjåførskader i ledd og muskel med mange prosent.

Scania var naturligvis meget stolt av deres nye lastebilprogram, men bussene var ikke gjemt eller glemt bort. Tre modeller av deres by-, forstad- og turbussdivisjon var på plass. Det var gass, hybrid og Euro 6 i diesel som kunder kunne ta i nærmere øyesyn. Scania er blant de som kan fylle stort sett det aller meste av alternative drivstoff på tanken. I Norge er gass og HVO blant det som foretrekkes i anbud landet rundt. Og HVO blir mer og mer viktig fremover, da dette kan fylles rett på tanken til en Euro 6 dieselbuss som er godkjent for det.

Solaris Viste frem deres relativt nye Urbino serie, men nå også i biogassutførelse. Lakkert i guld, siden fabrikken fyller 20 år i år og at de vant den prestisjetunge prisen, Bus of the Year 2017. Deres fullelektriske modell som var med i årets busstest er tilstede med to utgaver. Den ene er inne på deres stand, mens den andre er ute for prøvekjøring av publikum. Solaris blir mer og mer tydelig i Norge. I løpet av 2017 kommer nær 100 nye på norske skilter.

Ebusco, som har levert allerede flere elektriske busser til Norge var på plass med deres nyeste modell, Ebusco 2.1. Denne er oppgradert fra tidligere modeller og har en lengre kjørelengde i forhold til samme mengde batterier som vi kjenner fra de norske bussene. Tre nye er på vei til Norge. Men det er ikke til å skyve under en stol at Ebusco ikke er en bussfabrikk, men en leverandør av buss som er sammesatt av ulike komponenter utviklet av Ebusco og kinesike produsenter. Bussens karosseri er fra Golden Dragon og både design, kvalitet og kjørekomfort er utdatert. Teknologien i bussen står ikke helt i samsvar med resten, da dette er moderne og fortjener å sitte i en bedre buss. Det har vært diverse utfordringer med leverte busser fra Ebusco, men selskapet sier de nå er kommet mye lengre på utviklingen. Deres modell 2.1 skal være et bevis på det. Svaret får vi først når disse har vært på veien en stund.

Fullelektrisk buss er ikke lenger noe kun enkelte leverandører har i programmet, men de aller fleste har, eller vil komme med fyllelektriske modeller innen et til to år. At leverandører som Mercedes-Benz har valgt å ligge et lite stykke bak i dette kappløpet, er ikke på grunn av at de ikke tror på den fullelektriske fremtiden, men at de mener at teknologien ikke er moden nok for serieproduksjon. Mercedes-Benz har i mange år jobbet bak i kulissene med flere ulike elektriske løsninger og innen to år vil vi se hvordan deres fremtid ser ut. De har allerede løftet på sløret og vist oss elektriske utgaver av vare- og distribusjonsbiler. Så vi vet at det vil komme en revulusjon fra det tyske merket på buss innen kort tid.

I mens videreutvikler andre leverandører deres elektriske modeller. Både Volvo, MAN, Solaris og VDL har gode fullelktriske produkter, men batteriteknologien suser av gårde i rekordfart. Så da må modellene oppgraderes fortløpende. Både pris, ladetid, batteristørrelse og kvaliteten blir bedre og bedre år for år. Men tiden da dette måtte ut på prøve i ulike prosjekter verden rundt er mer eller mindre forbi. Nå vil fabrikkene selge produktene som innen kort tid er i serieproduksjon. Kundene strømmer til. Norge er et land mange ser mot og venter skal slå på stortromma med å bestille større antall fullelektriske busser. Oslo jobber målrettet, men det er trolig Trondheim som leder. De slipper snart ut et anbud med trolig over 30 elektriske bybusser. Og en god del busser over 21 meter, med ulike fremdriftsløsninger.

I mens, kan dere ta dere en tur til IAA messen i Hannover å se nærmere på fremtiden. Bussmagasinet vil fremover gi dere ytterligere nyheter. Følg med.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.