Nå kan du få 1500 i bot

Nå kontrollerer Statens vegvesen beltebruk i busser over hele landet. Det er slutt på muntlige advarsler. Glemmer du beltet kan det koste deg 1500 kroner i gebyr.

I vinter kontrollerte Statens vegvesen 16 300 busspassasjerer for beltebruk. 3 600 passasjerer satt usikret. Statens vegvesen tror mørketallene er store.-Uten belte er du til fare for deg selv og de du reiser sammen med om det skulle skje en ulykke. Gebyret i seg selv er ikke viktig for oss, men et viktig virkemiddel for å få flere til å ta trafikksikre valg, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

Høy bevissthet, lav bruk
Kun én av to oppgir at de husker beltet i busser med belte. Samtidig er hele 87 prosent klar over at det er påbudt å bruke belte i buss når det er montert.
-Skadepotensialet i buss er enormt om det skulle skje en ulykke. I en kollisjon er det sterke krefter som blir satt i sving. Beltet holder passasjerene på plass i setet. Det kan redde liv, sier Lutnæs.
Åtte mennesker ble drept i bussulykker i tidsrommet 2014 til 2015. Flere av de omkomne kunne reddet livet om beltet var på.

Ikke belter i alle busser
Det finnes flere ulike busstyper, og ikke alle har krav til belte. Busstyper uten krav til belte og med ståplasser, er ment for lavere hastigheter og med hyppige av- og påstigninger. Regelverket er likt i hele Europa.
-At ikke alle busser har belte kan ikke hindre oss fra å fortelle hvor viktig det er å huske beltet når du har det tilgjengelig. De mest alvorlige bussulykkene vi har hatt i Norge har vært i busser der det har vært belter, men der de dessverre ikke var i bruk, sier Lutnæs.
I den nye filmen «Barnekontrolløren» har en liten jente fått kontrollørjobben. Hun formidler at om passasjerene ikke fester beltet, kan de utgjøre en fare for lillebroren hennes. Filmen vil bli vist på nett og i sosiale medier.
-Om alle fester beltet hver gang de har det tilgjengelig, er vi kommet et godt stykke på vei, sier Lutnæs.

Unntak på bussklasse I og II
I dag finnes det tre bussklasser i Norge. Bussklasse I er ment for ren byruter hvor hastigheter er relativt lave og her har bussen plass til flere stående enn sittende passasjerer. Bussklasse II er også kjent som forstadsbuss. Her har bussen opp til 40 prosent stående passasjerer. I denne type buss er det krav til sikkerhetssele i alle seter, men en kan også stå oppreist om det ikke er seter ledig. I disse to bussklassene så blir ikke passasjerer bøtelagt om de ikke benytter sikkerhetssele, men blir blir informert om viktigheten av å benytte sele.

I bussklasse III finnes det ingen ståplasser og her skal alle seter ha montert sikkerhetssele. Blir det kontroll på bussen og en ikke benytter sikkerhetssele, blir vedkommende bøtelagt.

Trenger påminnelser
Busspassasjerer i alle aldre som ikke bruker belte, oppgir at årsaken er gammel vane og at de glemmer det. Informasjon i bussen er avgjørende. Statens vegvesen utstyrer busser over hele landet med informasjonsmateriell. I tillegg har bussjåføren en viktig rolle.

-Vi hører stadig at påminnelser fra sjåføren får det til å si «klikk, klikk, klikk» bakover i seteradene. Ikke vær redd for å si ifra til sidemannen heller. Du ønsker ikke få sidemannen over deg om det skulle skje en ulykke. Samtidig kan din påminnelse spare sidemannen for 1.500 kroner i gebyr, sier Lutnæs.
NHO Transport, Norsk Transportarbeiderforbund og Yrkestrafikkforbundet er samarbeidspartnere til kampanjen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.