I Troms har du bussen på mobilen

Consat vant konkurransen om å levere sanntidssystem til bussene i Troms. Først ut er Harstad, før Tromsø innfører dette i 2017. Systremet er et av de mest avanserte på markedet og passasjerene kan ha med seg informasjon om bussen på sin mobil.

Det svenske selskapet Consat AB vant kontrakten på sanntidssystem for Troms til en verdi av 22 millioner kroner. I dag var det pressemøte hvor nyheten ble sluppet.

Harstad vil allerede fra høsten kunne ta i bruk systemet som viser nøyaktig hvor bussen befinner seg. Denne informasjonen vil finnes både på nett og mobil, som app. Men også bussjåfører vil kunne benytte systemet som et verktøy i arbeidshverdagen.

For passasjerene betyr dette en enklere hverdag. De kan selv følge med på mobilen hvor bussen befinner seg og når neste avgang går. Dermed blir det slutt på å vente på bussen. Den tiden kan de snart benytte til andre ting.

pettersen– Det er klart vi er fornøyde med å vinne en såpass stor og viktig konkurranse. At det bare kommer en måned etter vi vant i Buskerud er et bevis på at vårt system er fleksibelt å skalerbart samtidig som det oppfyller de høye krav som settes til kvalitet i Offentlige konkurranser. Vi fikk ingenting gratis og avtalen som i dag ble signert er et resultat av tunge men gemyttlige forhandlinger sier Emil Pettersen, ansvarlig for forhandlingene fra Consats side.

Systemet skal monteres i opp til 120 busser i Harstad og Tromsø og være full oprativt fra våren 2017. Kontrakten har en varighet på åtte år, hvor Consat har ansvar for dift- og vedlikehold av systemet.

– Via Boreal leverer vi i dag sanntidssystem til Snelandia (Finmark)og ettersom vi i mange år har levert vårt system i Canada kjenner en del av utfordringene vi kan støte på i arktiske strøk.Utover å levere et bra system innenfor tidsplanen håper vi selvfølgelig at vi kan være med å ta frem «best practice» for kollektivtrafikk selskap i arktiske strøk, sier Pettersen.

I tillegg er det lagt inn en opsjon på utvidelse av systemet i Troms. Håpet er at hele Troms skal kunne inkluderes i sanntidssystemet med tiden, både buss og båt.

Systemet er bygget opp for å vise hvor bussen befinner seg i sanntid via 3/4G og GPS. I tillegg vil passasjerer kunne få rutetider eller avvik på data og mobil. Systemet har også digital holdeplassannonsering innvendig og utvendig i bussen.

Systemet er et av de mest avanserte på markedet. Consat ønsker ikke å sammenligne systemene som benyttes, men sier at de i dag er tilstede i 10 fylker i Norge hos totalt fem kollektivselskaper. Brakar bedømmet Consat som både rimeligere og bedre enn konkurrentene.

Jeg tror at vi opfattes som mindre byråkratiske og lettere å jobbe med. At vi nå leverer vårt totale system i til 5 kollektivtrafikkselskap i hele 10 fylker, kan vi være stolte av, sier Pettersen til Bussmagasinet.

Systemet fungerer også som et verktøy for trafikkleder og sjåfører. Dette vil kunne gjøre hverdagen lettere for sjåførene ved at en har bedre oversikt og ruter, busser og rutetider.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.