Senker seg automatisk for lavere forbruk

Volvo vil på årets IAA messe for nyttekjøretøy vise frem deres nye chassis som senker seg automatisk flere centimenter ved hastighet over 80 kilometer i time. Dette for å senke luftmotstanden og drivstofforbruket.

Det er kort tid igjen til årets store nyttekjøretøymesse IAA i Hannover, Tyskland. Volvo vil her vise frem en rekke nyheter. En av disse er deres helt nye system kalt «Dynamic Chassis Lowering». Systemet senker bussen flere centimeter når hastigheten overstiger 80 kilometer i timen. Dette for å redusere både luftmotstad og forbruk.

Tilsvarende system finnes i dag kun på noen få premium-merker i Europa, men nå vil vi også se dette på Volvo sine turbusser. Systemet som har forkortelsen DCL vil være å få på modellene 9500, 9700 og toppmodellen 9900.

Forutenom DCL på en 9900 så vil Volvo vise frem deres 7900 Hybrid og fullelektrisk med ladestasjon. Ny utgave av Volvo I-shift (AT2412F) blir å se på deres stand. Denne automatiske girkassen, som også kan manøvreres manuelt, vil få en forvarmer for oljen. Dette for å raskere få opp riktig driftstemeratur. Dette gir igjen mindre slitasje og bedre smøring.

Av elektroniske nyheter så vises I-See i forbedret versjon frem for publikum. Dette systemet lagrer topografiske datas hvor bussen kjører og benyttes neste gang bussen kjører samme området. Dette systemet vil da optimere motorens turtall, akslerasjon og nedbremsing. I-See vil dermed også være med å redusere utslipp av farlige avgasser.

På bybussene vil vi kunne se deres nye system for å varsle de myke trafikantene. Systemet varsler med lyd om at bussen nærmer seg. Oppdager bussens system at en ulykke kan oppstå, så varsler den automatisk med lyd og føreren få opp varsler. Systemet er klart for levering fra 2017.

Alle som besøker Volvo sin stand på IAA vil også kunne testkjøre Volvo sitt dynamiske stying VDS i en monter med VR briller for mest mulig lik følelse som å kjøre en virkelig buss.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.