Storinnrykk av Solaris-busser til Norge

I begynnelsen av 2017 vil antall Solaris-busser i Oslo øke med hele 99 enheter. Forleden undertegnet Solaris Norge AS og Unibuss en av de største ordrene på Solarisbusser til Norge. 24 Urbino 12 blir levert Nobina. Disse ordrene kom bare dager før det ble klart at Solaris Urbino 12 Electric er Bus of the Year for 2017.

Den første ordren er på 75 Solaris Urbino 18.75 leddbusser. Disse skal leveres til Unibuss og vil ha DAF drivlinje som tilfredsstiller Euro 6 kravene til utslipp.

Den samme drivlinjen vil bli å finne bak i de 24 Solaris Urbino 12 som skal leveres til Nobina. Det mest spesielle med ordren er at alle disse bussene blir utstyrt med seter som har bedre sittekomfort, selv om bussene utelukkende skal benyttes innenfor Oslo sentrum.

Alt på HVO
Også drivstoffet som disse bussene skal kjøre på er unikt. De vil alle bli fylt med HVO (hydrogenert vegetabilsk olje). På den måten møter Oslo kravene til klimanøytral persontransport. Dette er første steg mot en utslippsfri kollektivtransport 2025.

– Dette er store, prestisjefylte ordre. Det er et bevis på at Solaris har fått godt fotfeste hos våre kunder i Norge. Vi er meget takknemlige for tilliten og lover å levere busser som både står til sjåfør- og passasjerenes forventninger, sier Eberhard Wolters, styremedlem og leder for salg, markedsføring og ettermarked hos Solaris Bus & Coach.

Hele 468 Solarisbusser i Norge
I dag triller det 369 Solaris-busser i hele 18 byer i Norge. Og i løpet av første kvartall 2017 øker dette antaller til hele 468 busser. Dette setter Solaris høyt oppe blant de største leverandørene av rutebusser i Norge.
– Jeg er meget fornøyd og glad for disse to ordrene. Oslo med sine forstader er viktig for vårt selskap, og dette beviser at vi har vår suksessfaktor på slikt som ettermarked, support og salg. Jeg er stolt over at Solaris vil ha en sterk markedsandel i den norske hovedstaden, spesialt på bybusser, sier Sverre Skaar hos Solaris Norge AS.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.