MAN med Emobility

Nå tar MAN deres største steg noen sinne på elektriske busser. På IAA messen i Hannover i September viser MAN frem deres første fullelektriske buss. Men vi venter ikke med å dele det vi allerede vet om bussen.

MAN har solgt 350 hybridbusser i Europa de siste årene. I Stockholm triller der en god del MAN Lion’s City Hybrid. MAN har dermed sikret seg god kompentanse på elektrisk drivlinje og velger nå å ta et stort steg i rettning mot et grønt skifte.

På IAA transportmesse i Hannover i midten av September vil de vise frem deres fullelektriske bybuss. Bussen er basert på suksesen Linon’s City og vil komme i lenger fra 12 til 18 meter leddbuss.

Teknologien er bygget opp med moduler. Det er opp til kunden å sette sammen den beste løsningen for sin rute. Bussen kan leveres med ren over-natten lading hvor det er store batterier for opp til 200 km kjøring på en lading eller hurtiglading med pantograf.

Det er til og med mulig å få den levert med brensellcelle som går på hydrogen for å forlenge rekkevidden. MAN har funnet ut at det er kunden som selv vet best hvilken løsing som passer best.

Den elektriske drivlinjen er en sentralt plassert elektromotor som fører over kraften til en standard MAN drivaksel. Dette for å få ned støy og viberasjoner som kan forekomme på elektriske divaksler. De ser også at servicekostnader går ned ved å benytte så mye standardkomponenter som mulig.

Batteriene er plassert der en normalt finner dieselmotoren. I tillegg vil en på bussene med over-natten lading finne batterier montert på taket av bussen.

Hvor store batterier som skal monteres inn er også en diskusjon som tas med kunden, da det må kalkuleres med kjørelengde, ladepunkter og passasjerkapasitet. Resten av bussen er den velkjente Lion’s City som vi kjenner fra tidligere og som i 2015 ble kåret til Bus of the Year.

MAN vil starte serieproduksjon i 2019, men allerede i semptember blir det mulig å se bussen på den store internasjonale nyttekjøretøymessen IAA i Hannover i Tyskland.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.