Spesiallengde av VDL FMD til Sverige

10 VDL Futuras FMD2-148 ble levert til Söne Buss fra Sverige.

Denne 14,8 -meters lengde varianten ble tatt frem spesielt for Söne Buss. Futura FMD2-148 3-akslet turbuss er egnet for ulike typer kjøring, og dens ekstra lengde gjør at det å møte de spesifikke kravene i den svenske kunden. De skal brukes til kollektivtilbud i Karlskoga i Midt Sverige.

VDL Future FMD2 vant i 2015 IBC Økonomi Award for lavest drivstofforbruk. Dette er en unik modell som passer like godt som rutevogn eller turbuss. Den kan tilpasses kunden behov og leveres med en rekke praktiske og gode løsninger. Den er noe lavere enn Futura FHD2, noe som gir lavere innsteg. Den har flatt gulv gjennomgående og er tilpasset universell utforming med rullestolheis.

Den lave egenvekten er med å senker forbruket, uten å gå ut over komforten. Bussene som nå er levert kunde i Sverige er på hele 14,8 meter med tre-aksler. Bussen har plass til hele 57+1+1 sittende. Motoren er DAF MX13 på 440 hester og As-Tronic automatisert manuell girkasse fra ZF.

VDL Futura FMD2 leveres eller i lenge fra 12.2 meter og opp til 13.5 meter på to- aksler, og nå spesiallevert tre-akslet versjon på 14.8 meter.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.