Fremtiden kan bli førerløs – også for bussene

Fremtiden er elektrisk, men også førerløs, skal en tro Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Han har prøvekjørt førerløse busser og tror på konseptet. Nå kommer snart den aller første Autonome bussen til Norge.

Tanken med Autonome busser (førerløse) er at de skal hente deg der du er og kjøre deg til nærmeste kollektivknutepunkt. Bussene er mindre enn en normal bybuss og har en kapasitet på rundt 12 passasjerer. Den kjører helt førerløst og er elektrisk.

Forleden ble en testperiode startet i Sverige, men også storbyer som Amsterdam har autonome busser i drift. Selvkjørende tog finnes i dag i stor skala. Stekningen Kastrup-København er en av de strekningene er som har førerløse tog i drift. Nå er tiden moden for å sette førerløse busser ut i trafikken.

gomentumEasymile er allerede i gang med å rulle ut deres EZ10 førerløse buss i Europa. Bussen er bygget hos den franske småbilprodusenten Ligier som er kjent for mopedbiler i Norge. Fabrikken ble ettablert i 1971 og har en bakgrunn innen motorracing, som inkluderer 20 år med Formula 1. Siden 2008 har de produsert mikrobiler med elektrisk fremdrift.

EZ10 er en elektrisk mikrobuss med kapasitet på opp til 12 personer, hvor 6 kan sitte. Bussen har ikke noe ratt og heller ingen tydelig front eller bakpart. Den kjører like godt bakover som fremover. Og styres via GPS og mange sensorer.

Topphastigheten er på 20 kilometer i timer, men den kan kjøre det dobbelte som maksimalhastighet. Den er utstyrt med Lithium-ion batterier som gir en kjøretid på opp til 14 timer mellom hver lading. Bussens totale lengde er under fire meter og den er ti meter bred. Egenvekten er som er personbil, 1700kg og totalvekt på 2800kg.

Acando som er importør av bussen til Norge sier at den første bussen vil komme til Oslo i september. Der vil den bli testet ut før den så blir flyttet til Kongsberg. Der vil den kjøre i fast rute mellom sentrum og teknologiparken. En strekning på rundt 1.5 kilometer.

Over 6000 ansatte i teknologiparken pendler daglig og over 60 prosent av disse kjører privatbil. Dette tallet håper Acando at vil bli vesentlig redusert når EZ10 blir satt inn i fast rute.

– Kollektivtransport som tog og buss fungerer utmerket fra kollektivknutepunktene, men med autonome busser som henter deg hjemme og frakter deg til dette punktet vil få flere til å bruke tog og buss. Hvis du må gå et stykke, det regner eller er kaldt, så velger en ofte privatbilen, sa Samferdselsministeren under en konferanse om fremtidens transportløsninger forleden.

– Små busser med kapasitet til 10-12 stykker gir mer fleksibilitet og kapasitetutnyttelse, enn store busser, sa han.

Foto: Easymile EZ10

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.