Valvoline feirer 150 år

2016 markerer 150-årsjubileet for Valvoline – oljeindustriens eldste merkevare. Selskapet selger i dag smøremidler, kjemikalier og bilprodukter i mer enn 160 land og ønsker å markere sin ikoniske historie med en kort oppsummering av høydepunkter.

Varemerkets milepæler, som strekker seg over 15 tiår og markeder over hele verden, omfatter viktige øyeblikk med hensyn på produktinnovasjon, racing suksess og sterk utvikling av selskapet.
– I 150 år har Valvoline utviklet konsepter, testet og perfeksjonert sin vitenskap om motorolje, noe som har ført til en komplett portefølje med ledende produkter, sier Craig Moughler, Senior Vice President i Valvoline International.

– Vi har regnet ut at Valvoline har produsert over 30 milliarder liter motorolje og smurt godt over en milliard biler, lastebiler og motorsykler i løpet av sin levetid.

Valvoline har en lengre historie enn andre kjente globale merkevarer som blant annet Budweiser (1876), Johnson & Johnson (1886) og General Electric (1889), for å nevne noen.

Her er noen høydepunkter fra Valvolines spennende historie, fra etableringen til i dag:
– 1866: Dr. John Ellis grunnla Valvoline i 1866, da han oppdaget de smørende egenskapene til destillert råolje, og formulerte verdens første petroleumsbaserte smøremiddel. Valvoline™-olje ble registrert som varemerke i 1873.
– 1895: Det aller første billøpet i Nord-Amerika ble organisert i Chicago, Illinois, USA i 1895. “The Valvoline”, en bil med en tosylindret motor som leverte én og tre kvart hk, tok førsteplassen. Fra det tidspunkt kom Valvoline til å befeste sin plass i racing historien. I dag deltar Team Valvoline™ i utallige motorsportsarrangementer over hele verden.
– Det tidlige 1900-tallet: Da Valvoline gikk inn i det 20. århundre, fortsatte merkevaren å sette spor i bilverdenen og ble den anbefalte oljen for den ikoniske TForden, noe som gjorde Valvoline berømt ettersom bilholdet ekspanderte kraftig. Varemerket utvidet sitt produkttilbud internasjonalt, og Valvolines banebrytende innovasjon fortsatte med den vellykkede utviklingen av verdens første oljer for flymotorer (1910).
– 1939: Valvoline utviklet X-18, den første universalgiroljen. Denne nyvinningen reduserte verksteders behov for store lager og overgikk produsentenes spesifikasjoner på denne tiden.
– 1942-1945: Valvoline-olje var i utstrakt bruk for smøring av allierte kjøretøyer gjennom hele andre verdenskrig.
– 1950: I 1950 ble Valvoline kjøpt opp av Ashland Oil Inc. fra Kentucky, USA, noe som innledet en ny innovasjonsepoke. I 1954, da bilprodusentene gikk over til kraftige V8motorer med toppventiler, utviklet Valvoline sin All-Climate™-motorolje – noe som eliminerte behovet for å skifte olje etter årstidene.
– 1965: Valvoline lanserte Valvoline™ Racing-motorolje på midten av 1960-tallet. Den overlegne teknologien ble utviklet for å beskytte motorer bedre i situasjoner med stor belastning, og for å innfri behovene til alle som hadde «bildilla» på denne tiden. Valvoline racingolje, som ble brukt i mange ulike former for racing, blant annet Formel-1, ble, og er fortsatt, den bestselgende racingoljen noen sinne.
– 1970- og 1980-tallet: I denne epoken vant Valvoline Indy 500 (1970), NASCAR Daytona 500 (1972) og sitt første Formel-1-verdensmesterskap (1978). På 1980tallet gikk en rekke Valvoline-biler, kjørt av noen av de største legendene innen racing, først over målstreker over hele verden.
– 1990-tallet: I 1996 førte nok engang Valvoline an innen produktinnovasjon med lanseringen av DuraBlend™, den første syntetbaserte motoroljen. En olje som ga dagens motorer bedre beskyttelse og større yteevne.  Tidlig på 2000-tallet: Mens andre kun fokuserte på nye motorer, var Valvoline også opptatt med å ta vare på gamle for å få dem til å gå bedre, ettersom bilparken stadig ble eldre. Resultatet var Valvolines lansering i 2000 av MaxLife™ High Mileage Motor Oil – den første motoroljen som var spesifikt utviklet med teknologi som ga lengre levetid for biler med høy kilometerstand. I 2005 utførte Valvoline-verkstedene sin bilservice nr. 1 000 000.
– 2010-2014: Valvolines internasjonale synlighet fortsatte å vokse i det 21. århundre, og sto blant annet bak Dakars VD Brink (2011) og vinnende WTCC-team over hele Europa. I 2013 etablerte ikke bare Valvoline distribusjon i 167 land, men nådde også en produksjon på over 300 millioner liter og en omsetning på over USD 800 millioner – noe som fremhevet Valvoline som et betydelig globalt varemerke. Valvoline™ åpnet et anlegg i India (2014) – noe som økte antall produksjonssteder over hele verden til 60. Produktinnovasjonene fortsatte med lanseringen av NextGen™ – den første store merkevaren som benytter resirkulert olje, som sparer både energi og miljø.
– 2015: Valvoline-verkstedene utførte service nr. 2 000 000. På grunn av Valvolines enorme globale suksess, kunngjorde Ashland Inc. i 2015 at Valvoline og Ashland mot utgangen av 2016 ville bli skilt i to uavhengige, børsnoterte selskaper.

– Valvoline feirer sitt 150-årsjubileum verden over med våre partnere og kunder, sier Moughler.

– Vi er stolt over å ha nådd denne historiske milepælen, og våre planer, produkter og serviceprogrammer vil sørge for at Valvoline vil holde verden i bevegelse også i de neste 150 årene.
Valvoline har gjennom sin historie utviklet en komplett produktportefølje med avanserte løsninger for motorer, kjøretøyer og utstyr over hele verden, blant annet motoroljer, giroljer, smørefett, kjølevæsker, bilkjemikalier og ikke minst Tectyl antirustprodukter.

Valvoline har vært representert i Norge og Sverige siden 1950-tallet, og har utviklet produktene til å bli anerkjente kvalitetsprodukter for bransjen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.