Regler for vinterdekk er ikke de samme for hele Europa

Goodyear advarer lastebil- og bussoperatører om farene ved ikke å bruke riktige dekk på vinterstid. Akkurat som dårlige værforhold kan forskjellige europeiske regler om vinterdekk stoppe kjøretøyer, eller straffe sjåfører for ikke å overholde loven. I tillegg kan definisjonen av vinterdekk variere fra land til land i Europa.

– Alle operatører er klar over problemene som kan oppstå ved plutselig snøfall, og utstyrer kjøretøyene deretter, sa Benjamin Willot, Director Marketing Commercial Tires Goodyear Europe, Middle East and Africa.

– Dessuten krever et økende antall europeiske land bruk av vinterdekk for nyttekjøretøyer – ikke kun når forholdene tilsier det, men også i bestemte perioder av året. En stor utfordring for operatørene er manglende harmonisering av EU-lovgivning om vinterdekk for nyttekjøretøyer. Feil ved å etterleve lovene kan resultere i bøter eller at kjøretøyet ikke får lov til å fortsette ferden.
Definisjonen av vinterdekk for nyttekjøretøy utvikler seg over hele Europa. Merkingen M+S (også MS, M&S, M-S), som står for «mud and snow» (gjørme og snø), har tradisjonelt sett vært basis for nasjonale regler om vinterdekk. Men mot slutten av 2012 introduserte EU et nytt ekstra vinterdekksymbol for lastebiler: merkingen 3-Peak-Mountain-Snow-Flake (3PMSF) – tretoppet fjell og snøkrystall (alpesymbol). Det nye symbolet kan kun lovlig brukes om dekket møter minstekrav for ytelse på snø. Dekk til nyttekjøretøy som består denne standardiserte testen og får 3PMSF-merket, er offisielt beregnet for krevende snøforhold. 3PMSF-symbolet ekskluderer derimot ikke bruken av M+S, eller erstatter den i lovgivning om vinterdekk for lastebiler i Europa. Begge merkene er fremdeles gyldige, og de nøyaktige kravene finnes i de forskjellige nasjonenes lovgivning.

I Europa har noen land endret eller vedtatt tillegg til lovene sine om vinterdekk, med henvisning til 3PMSF-merkede dekk til nyttekjøretøy, mens de fremdeles godtar alle M+S-merkede dekk med eller uten 3PMSF. Landene som anerkjenner det nye merket er Norge, Sverige, Tyrkia og Russland, mens Østerrike, Tyskland, Kroatia og Italia fremdeles kun henviser til M+S-merking i deres nasjonale lover om vinterdekk. Noen europeiske land har ingen lover om vinterdekk for lastebiler, som Belgia, Danmark, Estland, Finland, Ungarn, Irland, Latvia, Litauen, Storbritannia og Polen.
Generelt sett er M+S-symbolet fremdeles godkjent for å definere vinterdekk for nyttekjøretøyer i europeiske land, men i tillegg er det ofte ytterligere krav som minimum mønsterdybde i vinterperioden.

Goodyear Dunlop har identifisert 28 europeiske land med krav til vinterdekk for nyttekjøretøyer. Noen har lokal lovgivning, noen krever vinterdekk under bestemte omstendigheter på alle veier og noen har obligatoriske krav over bestemte perioder, uavhengig av forhold. Flåteoperatører bør sjekke lovgivningen i alle land hvor de opererer.

Ikke alle vinterdekk for nyttekjøretøyer er de samme
M+S betyr at dekket har bedre trekkevne på snø enn et vanlig dekk. Merket relaterer ikke til en standardisert test. 3PMSF-dekk må derimot bestå en streng ISO-test, fastsatt av EU i 2012. Den sammenligner trekkevnen med den til et referansedekk på en vei med hardpakket snø. Dekket må være minst 25 % bedre enn referansedekket for å bestå testen. Basert på denne testen om ytelse på snø er lastebildekk med 3PMSF-symbolet et bedre valg for krevende snøforhold enn dekk som kun har M+S-merket.

Spesielle vinterdekk for nyttekjøretøyer
Hverken M+S- eller 3PMSF-symbolet forteller alt. Disse symbolene indikerer bedre ytelse på vinterføre enn vanlige dekk, men det finnes også spesielle vinterdekk på markedet. I tillegg til at de har begge merkene er disse spesielle vinterdekkene for lastebiler spesialutviklet for krevende vinterforhold. I år introduserte Goodyear en fullstendig ny generasjon med spesielle vinterdekk for lastebiler. ULTRA GRIP MAX-serien er spesialutviklet for vinterforhold. For å forsikre at flåtene forsetter jobben på vinterforhold tilbyr den mye bedre grep og trekkevne på snø enn andre Goodyear-lastebildekk med M+S- eller til og med 3PMSF-merke.

– Vår nye ULTRA GRIP MAX-serie er spesielle vinterdekk for lastebiler som tilbyr nøyaktig det flåteoperatører forventer fra et vinterdekk for lastebiler: høy trekkevne og grep ved krevende vinterforhold. Alle dekkene fra denne nye generasjonen av vinterdekk for lastebiler er merket 3PMSF og M+S, men ytelsen deres på snø overgår de offisielle kravene. ULTRA GRIP MAX D kvalifiserer til og med for det offisielle, europeiske vintermerket for lastebildekk selv når det er 50 prosent slitt. Den nye ULTRA GRIP MAX-serien har helt klart den beste ytelsen for vinter og snø av hele Goodyears portefølje for lastebildekk, sa Benjamin Willot, Director Marketing Commercial Tires Goodyear Europe, Middle East and Africa.

Den nye Goodyear ULTRA GRIP MAX-serien består av ULTRA GRIP MAX S-styredekk, ULTRA GRIP MAX D-drivdekk og ULTRA GRIP MAX T hengerdekk. Dette er spesielle vinterdekk for lastebiler, og de har symbolene 3PMSF og M+S. Selv når drivdekkene er 50 prosent slitt, kvalifiserer de fremdeles for 3PMSF-merking. Nøkkelen til denne enestående ytelsen er IntelliMax Block-teknologi og IntelliMax Edge-teknologi. Disse hjelper til å levere forbedret grep gjennom hele dekkets livssyklus.

ULTRA GRIP MAX S-styredekk har 5 prosent bedre trekkevne på snø sammenlignet med ytelsen til et like slitt dekk av forgjengeren Goodyear ULTRA GRIP WTS. Videre har det 30 prosent bedre grep enn forgjengeren når det er halvveis slitt. Drivdekket ULTRA GRIP MAX D har 40 prosent bedre trekkevne på snø ved 50 prosent mønsterslitasje enn forgjengeren ULTRA GRIP WTD.
Lastebildekket ULTRA GRIP MAX T har blitt utviklet for å håndtere krevende vinterforhold, og bærer også 3PMSF og M+S-symbolene.

Goodyear tilbyr også drivdekket UltraGrip Coach for busser, spesielt i Alpene i vintersportssesongen. Det er spesialutviklet for moderne busser, og bærer merkene M+S og 3PMSF.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.