Busworld: Irizar i8 tar over for PB som selskapets flaggskip

Så var dagen kommet hvor verdenspressen og publikum skulle få se den nye Irizar i8. Det nye flaggskipet fikk mye oppmerksomhet under avdukingen og er spekket med innovasjoner.

Irizar er mest kjent i Norge med Scania chassis solgt gjennom Scania sitte forhandlernett. Men for noen år siden endre Irizar sin strategi og tok også inn selvbærende karosseri i sitt program.

Nå kan en få Irizar produkter både bygget på chassis og selvbærende med flere drivlinjealternativer. Irizar i8 er ingen unntak. Den ble lansert som selvbærende, men vil også være å få med chassis.

Designet minner om både i6 og PB, men der slutter også likheten. Den har fått nye linjer i front, side og hekk. Ny frontrute og alt av lys, både innvendig og utvendig er nå av LED typen. Høyden er ganske uendret på 3.98 meter med AC. Men den vil kommer i flere lengder opp til 15 meter. Både to- og tre-aksler.

seterInnvendig har den flatt gulv helt gjennom som gjør at kundene kan tilpasse bussen totalt etter sine krav og ønsker. Tre populære løsninger er 2+2, 1+2 eller 1+1. Det er også komplett intregrert multimediasystem i bussen. Og helt nytt elektronikksystemt som styrer alt fra lys, til klima.

Setene er ny konstruerte og gir både bedre sikkerhet og komfort. Og i hattehyllen finnes ny LED leselys med luftdyser.

Motoren på utstilt buss er MX13 fra DAF/Paccar og yter 508 HK med et dreiemoment på hele 2500 NM. Girkassen er As-Tronic fra ZF.

Av sikkerhetsløsninger kan nevnes, Wabco ECAS/EBS3/AEBS/ABS ASR/ESP med Knorr skivebremser på alle aksler.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.