Volvo hybridleddbuss i fast rute i Gøteborg

Med et forbruk som ligger mer enn 30 prosent under konvensjonelle dieselbusser, var ikke valget vanskelig. For få dager siden tok GS Buss AB i bruk sine helt nye Volvo 7900 Hybridleddbusser på Stombusslinje 17 i Gøteborg.

Volvo kom allerede i 2009 på markedet med serieproduksjon av hybridbusser. Da med deres 7700 Hybrid i 12 meter versjon. 7900 Hybrid og 7900 Plug-In Hybrid kom på markedet samtidig som Volvo avslørte at de sluttet å selge konvensjonelle dieselbusser med lavgulv. Fra 2011 har Volvo satset full og helt på Hybridteknologi og nå har de tatt neste steg og lansert leddbuss med denne teknologien.

– Vi har bare positiv erfaring med Volvos Hybridbusser. De kombinerer gode miljøegenskaper og en bra totaløkonomi. De er støysvake og bruker lite diesel. Dessuten er de både driftssikre og populære blant våre sjåfører og reisende, sier Bernt-Erik Johansson hos GS Buss AB.

På Stombusslinje 17 er kapasiteten viktig. Derfor ble det nå valgt leddbusser med hybridteknologi. Hele syv 7900 Hybridleddbusser har GS Buss AS investert i. I handelen inkluderes også service, vedlikehold og reparasjoner. De nye bussene har en kapasitet på 140 passasjerer og har minst 30 prosent lavere dieselforbruk enn normale dieselbusser.

– Med de nye bussene har vi muligheten til å ta mange flere reisende med på hver tur. Samtidig innebærer tilskuddet at vi også kan økte frekvensen på linjen. Under rushtiden går det nå en buss vært fjerde minutt, sier han.

De nye leddbussene bygger på samme teknikk som singelbussene. Det er elmotor og dieselmotor som kan benyttes hver for seg i parallell-løsning. Energien som genereres ved motorbremsing lagres i bussene batteripakke og gir deretter strøm til el-motoren. På holdeplassene stopper motoren og den starter ikke opp igjen før bussen har kjørt ut fra holdeplassen. Dette gir en stor miljøgevinst i både støy og utslipp.

I dag triller det ikke mindre enn 74 elektrifiserte Volvo-busser i Gøteborg. Tre av disse er fullelektriske og resten er Hybrid eller Plugg-In Hybrid. Til nå har Volvo produsert over 2200 hybridbusser siden 2009.

 

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.