Madrid med null-utslipps busslinjer

Empresa Municipal de Transportes EMT i Madrid har nå åpnet byens nye nullutslipps linje. Irizar ble valgt som leverandører av batterielektriske busser.

Med på åpningen av de nye null-utslippslinjene var ordfører i Madrid José Luis Martínez-Almeida og flere delegater for mobilitets- og miljøområder i den spanske hovedstaden. Bussene skal gå i fast rute fra øst til vest og nord til syd gjennom byen.

Denne nye tjenesten levert av EMT vil utelukkende kjøre på nullutslippsteknologi. Dette initiativet, drevet av Madrid bystyre, er et tiltak som tar sikte på å oppmuntre til bruk av offentlig transport og bærekraftig mobilitet, som del av sin Madrid 360-bærekraftsstrategi.

Den første linjen som bruker disse Irizar-bussene og kjører fra øst til vest, vil hovedsakelig reise rundt byens Gran Vía-arterie. Ruten vil strekke seg mot øst langs Calle Alcalá og mot vest langs Calle Princesa mellom Atocha og Moncloa. Den kjører hvert sjette til åttende minutt på arbeidsdager og hvert tiende minutt på lørdager og helligdager, med start kl. 07.00 fra terminalene, og de siste bussene vil være kl. 23.30 på Moncloa og kl. 23.00 kl. Atocha.

Disse ti Irizar-bussene er helt stille og miljøvennlige, og de avgir ingen forurensende gasser. Irizar ie-bussen måler 12 meter lang og er utstyrt med to dører, 28 seter og kapasitet for 75 passasjerer. De kjører på en motor på opptil 230 kW som drives av fem litium-ion-batterier, noe som gir bussen en rekkevidde på mellom 100 og 150 kilometer, avhengig av kjøresyklus og atmosfæriske forhold, tilsvarer 17 timers reisetid i en by med stor trafikk, som Madrid.

«Vi står overfor et initiativ som får Madrid til å være en pioner og leder når det gjelder å ha et kollektivtransportsystem som garanterer mobiliteten til millioner av borgere hver dag, og også når det kommer til bærekraft og kampen for å redusere forurensning», sier ordføreren.

«Det er med stor stolthet at Madrid har valgt å bruke våre nullutslippsbusser til dette initiativet. Å samarbeide om dette prosjektet har- og er veldig viktig for oss. Vi er opptatt av miljø og ønsker å bidra til å forbedre byens innbyggernes livskvalitet. Vi var også først med egen fabrikk for grønn energi-elektromobilitet i Europa», sier Hector Olabegogeaskoetxea, generaldirektør for Irizar e-mobilitet.

Fellessatsingen mellom EMT og bussprodusenten Irizar begynte i februar 2017 med leveranse av den første generasjonen av Irizar i2e-bussene i Madrid, en ordre som var sammensatt av totalt 15 busser. Den siste generasjonen av Irizar elektriske kjøretøyer som ankommer Madrid er en standard versjon.  Denne gangen har Madrid kjøpt 20 busser som alle inneholder litium-ion-batterier som er produsert internt på Irizar e-mobilitet anlegg i Aduna, nord i Spania.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.