Busworld Tyrkia går tilbake til røttene

Den 5. mars åpner Busworld Tyrkia dørene. Den 8. utgaven av messen er organisert av Busworld International og den tyrkiske partneren HKF Trade Fairs.

Etter at den første Busworld-utstillingen ble organisert i Kortrijk, Belgia i 1971, oppnådde den internasjonal anerkjennelse av buss- og bussindustrien. I dag er det den eldste, den største og mest respekterte messen i bransjen. Den første tyrkiske utgaven fant sted i 2007 og ble i totalt seks utgaver i Istanbul. Etter å ha arrangert den syvende utgaven i Izmir i 2018, bestemte Busworld-teamet seg for å gå tilbake til sine røtter i Istanbul i 2020. I den siste utgaven i 2018 var det 112 selskaper hvorav 83 lokale selskaper og 29 fra utlandet. Disse var fra hele 16 forskjellige land. Busworld Tyrkia ble besøkt av 10 040 besøkende fra hele 107 land, sammen med 39 mediepartnere.

Når Busworld Tyrkia om en snau måned åpner dørene er det med 114 utstillere som viser fram busser, minibusser og komponenter til bussindustrien. Det vil også bli vist frem en rekke nyheter som vil fange de besøkenes interesse.

Busworld Academy

For fjerde gang arrangeres en Busworld Academy Congress i samarbeid med Busworld Turkey. Torsdag 5. og fredag ​​6. mars kan de besøkende delta på en rekke forskjellige seminarer. Det overordnede temaet vil være: ‘Bærekraftige bussystemer for smarte byer’. Befolkningen som bor i byer øker på daglig. Fremtidsprogniser anslår at sytti prosent av verdens befolkning innen 2050 vil bo i byer. Denne prognosen avslører behovet for bedre mobilitet i disse byene: å redusere trafikkrelatert luft- og støyforurensning, overbelastning og ulykker ved å implementere digitale verktøy og alternative drivstoff. Den beste måten å realisere et slikt prosjekt er å kombinere gode teknologiske ideer med politisk støtte. En utfordring for mange ordførere i dag, og en god grunn til å invitere dem til dialog.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.