Ford kan nå kjøres på biodrivstoff

Ford har nå godkjent bruk av 100 % biobasert drivstoff i alle sine Transit nyttekjøretøy med 2-liters EcoBlue dieselmotor. Den fornybare plantebaserte dieselen (HVO) er laget av vegetabilsk matoljeavfall.

– Ved å gjøre det mulig for våre varebiler å gå på drivstoff som er lagd av fossilfritt avfall kan vi tilby kjøretøy som vil forbedre luftkvaliteten. Det vil også redusere utslippene dramatisk. For oss som den største produsenten av nyttekjøretøy i Europa er dette en svært god nyhet, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Bidrar til 90 % reduksjon i klimagassutslippene

HVO (hydrert vegetabilsk olje – eller fornybar diesel) kan erstatte diesel og gjøre luftkvaliteten bedre. Sammenlignet med vanlig diesel kan HVO føre til at klimagassutslippene reduseres med hele 90 %. Kjøretøy som bruker det fossilfrie bærekraftige drivstoffet slipper ut mindre NOX og andre partikler enn andre dieselkjøretøy fordi drivstoffet verken inneholder svovel eller oksygen.

Flere selskap rundt i hele Europa samler i dag inn matolje fra restauranter, storkjøkken og skoler. Med EU-prosjektet RecOil ønsker Europakommisjonen å ytterligere øke innsamlingen, blant annet ved å samle inn matolje fra private husholdninger, for dermed å kunne øke produksjonen.

Lettere å starte bilen når det er kaldt

HVO består også av fornybart, ikke-spiselig fiskeolje og dyrefett. Det gjør at bilen starter lettere når det er kaldt ute.

Ford har testet HVO grundig i sine 2.0-liters EcoBlue-dieselmotorer for å være sikre på at det ikke er behov for å gjøre forandringer på motoren for å ta det i bruk. Serviceintervallene blir heller ikke påvirket ved bruk av det mer miljøvennlige drivstoffalternativet. Den fornybare dieselen er derfor godkjent for bruk på alle modeller med 2-liters EcoBlue dieselmotor, det vil si 2-tonns Transit, Transit Custom og 9-seteren Tourneo Custom.

HVO100 selges på flere utvalgte bensinstasjoner i Norge. HVO selges både som et helt rent biodrivstoff, og kan også blandes sammen med diesel. Tradisjonell fossil-diesel og HVO kan brukes om hverandre på bilen, men HVO som skal benyttes må være i henhold til europeisk standard EN15940.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.