9,6 meter batterielektrisk buss til Go-Ahead London

11 batterielektriske busser fra BYD/ADL vil nå settes inn i rute 100 i London. Bussene skal opereres av selskapet Go-Ahead som her i Norge er det selskapet som kjører Sørtoget. Bussene er 9,6 meter lange og har 24 seter og en total kapasitet på 66 passasjerer.

Bussens chassis bygges av BYD ved deres fabrikk i Ungarn og får karosseriet montert av Alexander Dennis Limited ADL i Storbritannia. Det helt nye chassiset er kortet inn for å kunne passe det under ti meter lange karosseriet. Dette måtte gjøres i tett samarbeid mellom BYD/ADL og Go-Ahead etter strenge føringer når det kom til spesifikke rutekrav på line 100.

Enviro200EV som er betegnelsen på busser får en rekkevidde på rundt 200 kilometer på en full opplading. Bussen har en batteripakke på hele 330 kWh og cellene i batteriene er BYD sine egne som er koboltfrie.

«Go-Ahead London har nok en gang vist at tett og godt samarbeid, kombinert med grundig planlegging, resulterer i at vi leder an med nullutslippsreiser for våre kunder,» sier Richard Harrington hos Go-Ahead London.

BYD sin Europa-sjef, Isbrand Ho er godt fornøyd med at de igjen har fått levere nullutslippsbusser sammen med ADL til en av Storbritannias største operatører.

«Vi fortsetter å fremme et fremtidsrettet forhold til Go-Ahead», sier Ho. «Her er en operatør som tydelig har indentifisert elektrisk mobilitet som en levedyktig, langsiktig løsning på kravene til offentlig transport i London. Med sin lange rekkevidde og klasseledende løsning for et bedre miljø, er vår BYD/ADL Enviro200EV godt egnet til et bredt spekter av oppgaver. Noe som har vist seg å fungere bra hos en lang rekke britiske kunder.

ADL har nå i flere år samarbeidet tett med BYD på å levere solide karosserier på batterielektrisk busschassis.

«ADL er kjent for sine unike skreddersydde bysser som er tilpasset kundenes behov. Og med en ny busslengde så åpner det seg et helt nytt marked. Dette bekrefter bare at våre busser som vi bygger sammen med BYD gir en helhetlig løsning for alle kundekrav», sier administrativ direktør, Colin Robertson hos ADL.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.