Vil revolusjonere reisehverdagen din

Det private selskapet Red Rock AS fra Kristiansand har store ambisjoner for å løfte kundereiser til et helt nytt nivå. De vil forenkle billetteringen og gi de reisende en ny digital hverdag.

Red Rock AS ble etabler i 2014 og holder til like utenfor Kristiansand i Agder. Gründer Christoffer Andre Jørgenvåg er manne som står bak selskapet. Red Rock har i overkant av 30 ansatte og jobber med ulike teknologiske løsninger for både marine og landbaserte systemer, rett og slett digital infrastruktur.

Daglig leder Christoffer Andre Jørgenvåg sammen med salgssjef Hassan Jacobsen.

Da Bussmagasinet kom innom var det full aktivitet for å lage digitale løsninger som vil forenkle de kollektivreisendes hverdag. De ønsker å gjøre det enda mer enklere enn hva som finnes der ute i dag av apper og andre billettløsninger.

Krevende å kjøpe billett

«Vi ser at det i dag er fremdeles litt for krevende å benytte ulike mobilbilletter. Og en må ha ulike apper for alt fra rutetabell til billett. Selv har jeg over 100 apper på min telefon. Mange av disse kunne vært sammen i en enkel app», sier Hassan Jacobsen som er salgssjef hos Red Rock AS.

Han viser til at det i dag kreves for mange steg for å kjøpe en enkel billett på bussen. I tillegg så må en gjerne via flere andre apper for å finne ut hvor en kan gå på, når og hvor mange soner en må kjøpe billett for. Og skal en på en lenger reise, så må en benytte flere mobilbillettapper.

I dag samarbeider Red Rock med flere kollektivselskaper i Norge for å nettopp gjøre reisen så enkel som mulig for passasjeren.

«Vi har kunder som Tide, AKT, Nordland Fylkeskommune, Flybussen, Konkurrenten.no med flere. Dette er kunder vi jobber tett sammen med for å forenkle reisen. Aller helst skulle vi jobben enda tettere med kunden. Helt ideelt burde selskapene vært medeier i utviklingen av appene. På den måten kan en forstå hverandre bedre og lære av hverandre,» sier Jacobsen.

Kan bli enklere å bruke for alle

De digitale løsningene fra Red Rock er i dag relativt enkle i bruk, men det er ofte det som ligger bak av ulike krav og føringer som gjør at tjenesten ikke er like enkel å bruke for alle grupper. Ønske er å utvikle en løsning som alle lett kan benytte.

«Vi må ha en løsning som også de eldre lett kan ta i bruk. En løsning som ved et par enkle trykk gir den reisende en billett. Gjerne en billett som fungerer på hele reisen, selv om det er på kryss og tvers av landet,» sier han og legger til at de følger tett med på hva EnTur gjør med sin løsning. Men er tydelige på at også EnTur appen har sine svakheter.

«Vi ser at den komplekse med en felles billettapp er fordelingen av inntekten fra billettkjøpet. Men det må ikke stå i veien for å kunne utvikle en enklere løsning for de reisende. Så lenge kunden verifiserer kjøpet via Bank id, så vil alle selskaper få sin bit av kaken», legger han til.

Han mener det nok er mer politisk enn vilje som begrenser muligheten for tett samarbeid i dag. Selv om det i dag er en rekke ulike datakilder som ikke nødvendigvis taler samme digitale språk, så er ikke dette til hinder for hva Red Rock kan utvikle.

Venter en digital revolusjon

Nå venter Red Rock på en ny revolusjon når det kommer til den digitale verden. Når mobilsystemet 5G kommer på plass vil en kunne benytte mobilen på en helt ny måte. Også når det gjelder hvordan en reiser på.

«I dag har vi begrensinger i 4G nettet og noen plasser i Norge er det kun 3G nett. Dette setter noen kjepper i hjulene for å utvikle de beste løsningene. Men når 5G er på plass og de stedene som i dag har 3G får 4G, da vil det bli en helt ny hverdag for oss», sier Jacobsen.

«Vi jobber i et nisjemarked og trenger tett samarbeid med kollektivselskapene over hele landet. Og vi må alltid ha kundereiser i fokus. Det å gjøre hverdagen enklere for alle, vil få flere til å velge kollektivtransport», sier han.

Og han ser også en helseeffekt i det hele. Alle moderne telefoner i dag registrere hvor mye en beveger seg. Har en smartklokke, så er det også en hel del annen god informasjon som lagres.

«Dette kan brukes til å hjelpe den reisende til å holde seg i god form og benytte kollektiv på en ny måte. I tillegg kan en legge inn ulike andre viktige funksjoner som hurtigtilgang på legevakt, hjertestarter og veiledning ved behov for hjelp», avslutter Jacobsen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.