Belgisk operatør bestilte 200 hybridbusser

Det belgiske busselsket De Lijn fortsetter det gode samarbeidet med VDL. Nå har de bestilt hele 200 hybridbusser fra den nederlandske bussprodusenten.

Siden 2014 har det belgiske busselskapet kjøpt hele 620 busser fra nederlandske VDL. Nå slår de til å bestiller hele 200 hybridbusser av typen Citea.

Denne bestillingen er et bevis på et langt og godt samarbeid med selskapet De Lijn som vi har bygget opp over flere år, sider sjef for VDL Bus & Coach Belgia, Filip Malefason.

Ved å bruke hybirdbussen Citea på våre ruter så reduserer vi både støy og utslipp av farlige avgasser. Som igjen gir bedre luftkvalitet og levekår for byens innbyggere, sier Malefason videre.

Roger Kesteloot som er sjef for De Lijn er veldig fornøyd med kjøpet. Han ser nå frem til å spare flere millioner liter diesel og minst 2.640 tonn med Co2.

Dette er den største ordren i historien til De Lijn. Og dette er et godt bidrag for bedre luft og er bedre for miljøet totalt sett. Ved å sette inn disse hybridbussene vil vi spare millioner liter med diesel og utslipp, sier Kesteloot.

Det er bestilt 80 av VDL Citea SLE-120 Hybrid og 120 Citea SLFA-180 Hybrid. De 12 meter lange bussene er utstyrt med en 160 kW motor og 32 kWh batterier. Leddbussene har 240 kW motor og 64 kWh batterier. I tillegg sitter det en 4-sylindret generator i bussen som yter 210 kW for å lade batteriene ved behov.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.