Gir opp elektrisk Flixbus

Etter et knapt år og en rekke feil, så gir nå Flixbus opp testprosjektet med elektrisk ekspressbuss. Ny teknologi og bedre utbygget servicenettverk må på plass før en kan sette inn elektriske langdistansebusser i normal ruteroduksjon, er konklusjonen.

Flixbus er europas største ekspressbussoperatør med rutenett over hele Europa, inkludert til og fra Oslo og Gardermoen her i Norge. Selskapet ønsker å satse på fornybar energi og satte i oktober 2018 i gang med faste avganger mellom Mannheim og Frankfurt med elektrisk klasse III buss.

Allerede i en tidlig fase av prosjektet så dukket det opp ulike feil som gjorde at avganger måtte kanselleres. Mangel på servicenettverk fra leverandøren BYD gjorde at problemene ikke ble rettet umiddelbart, skriver Busblickpunkt på deres nettsider.

Etter som tiden gikk, så ble feilene så mange og så omfattende at bussen ble tatt ut av drift. Nå legger Flixbus ned prosjektet etter et knapt år i drift.

Men Flixbus tar med seg nttig lærdom videre til andre prosjekter. Noen av lærdommene er at det er viktig med godt utbygget servicenettverk langs ruten og en ladeinfrastruktur som gir mulighet til opplading underveis.

Flixbus er ellers klar på at en rekkevidde på mellom 300 og 400 kilometer må på plass på ekspressbussene før de kan settes inn i normal ruteproduksjon. Dagens elektriske busser i klasse III oppnår ikke denne rekkevidden når klima- og varmeanlegg blir benyttet.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.