Yutong skal levere 88 elbusser til Bergen

Mobilitetsaktøren Keolis Norge har signert en ordre på 88 elektriske Yutong E12 busser som skal produseres av Yutong Eurobus Scandinavia AS. Dette er blant de største engangskjøp av elektriske busser i Europa og størst i Skandinavia.

Keolis kan i dag melde om at pilotbussen er satt i produksjon. De helelektriske bussene skal leveres i 2020 og settes inn i driften av det nylig tildelte bussanbudet i Bergen Sentrum.

«Transportbransjen er i utvikling og HFK/Skyss sin satsning setter Bergen i førersetet. Vi kommer til å spare minimum 3 700 000 kilo CO2 på årlig basis med de 88 helelektriske bussene. Vi er glade for å kunne signere denne ordreavtalen og tror at gjennom et tett partnerskap vil denne avtalen være inngangsporten til en spennende fremtid,» sier adm.dir. i Keolis, Gry Miriam Olsen.

Mobilitetsaktøren Keolis ble i juni 2019 tildelt kontrakten for Skyss sin rutepakke Bergen sentrum hvor 75% av bussdriften skal være elektrisk. Adm.dir. Olsen forteller at fordelen av elektriske busser strekker seg lengre enn miljøgevinsten og at både sjåfører, passasjerer og naboer til depotet vil oppleve en ny og bedre hverdag. – Sammenlignet med dagens busser vil el-bussene være stillegående i form av redusert motorstøy og oppleves som et mer komfortabelt kjøretøy for både passasjerer og sjåfører. At de utslippsfire el-bussene minsker trafikkstøy vil også ha en positiv påvirkning på depotets naboer.

Keolis har nå bestilt 88 helelektriske busser av merke Yutong E12. De 12 meter lange elbussene har 34 sitteplasser og et batteri på 422 kWh (kilo-watt-timer). Yutong produserer omlag 70 000 busser hvert år, hvorav 25 000 er helelektriske. Pilotbussen skal være klar for teknisk inspeksjon i januar, hvoretter produksjonen av buss 02-88 kan starte.

«Vi er trygge på at Yutong, med sin brede kompetanse og erfaring innen elektriske busser, er riktig leverandør for bussdrift i Bergen sentrum. Gjennom et tett partnerskap skal vi jobbe for å bedre flere av FNs bærekrafts mål i tråd med vår bærekraftstrategi. Vi gleder oss stort til bussene skal leveres i Bergen i september/oktober 2020,» sier Olsen.  

CEO i Yutong Eurobus Scandinavia, Benedikt Gudmundsson, er ikke tvil om at avtalen vil sette Bergen og Norge på kartet som en leder innen bruk av fornybar energi og dermed aktivt reduserer utslippet av CO2.  – Vi er svært takknemlig for muligheten til å ta del i bussdriften i Bergen sentrum sammen med Keolis Norge. Yutong Eurobus Scandinavia kan vise til suksessfull drift med sine 15 elbusser på Island, 20 elbusser i Danmark og 33 el-busser i Finland. Keolis og Skyss har tatt et stort steg i riktig retning for å gjøre Bergen grønnere og renere.  

«Denne avtalen sikrer leveransen, men arbeidet er ikke ferdig ennå. Vi er fortsatt i tett dialog med både Skyss og Yutong for hvordan vi kan gjøre avtalen enda bedre i form av sikkerhet for både sjåfører og medtrafikanter. Vi ser også på muligheter for ytterligere miljøbesparelser og befinner oss i et spennende samarbeid,» sier Olsen.

Kontraktens varighet strekker seg fra desember 2020 – 2030 og har en kontraktsverdi på ca. 3 milliarder kroner. Totalt vil Keolis-bussene frakte 17 millioner passasjerer i året på ca. 7 millioner km. Dette tilsvarer 150 ganger rundt ekvator i 20 km/timen. Keolis overtar depotet på Mannsverk og den del av depotet på Straume som tilhører rutepakke for Bergen sentrum.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.