To av de seks trolleybussene er nå kondemnert

Fra 1. desember 2020 skal det settes inn ti nye trolleybusser i Bergen. Men allerede nå har Skyss begynt å luke i bussparken. Forleden ble to av de seks trolleybussene kondemnert og sendt for opphugging.

«To av trolleybussene er kondemnert da de var av eldre dato og ikke lenger kjørbare. Det er vanskelig å få tak i reservedeler til disse bussene om noe trenger å skiftes.
Før bussene ble kondemnert, ble de tømt for deler som allerede er brukt som reservedeler i de resterende bussene», sier pressekontakt Camilla Lundeberg Berntzen til Bussmagasinet.

Bussmagasinet fikk forleden tips om at det var oppservert trolleybuss på vei til opphugging. Disse bussene ble for noen år siden restaurert opp hos Busland i Estland og var ment til å gå i trafikk frem til ny anbudsoppstart i desember neste år. Men nå har to av disse bussene måtte kaste inn håndkle og bli gjennvunnet til noe nytt og spennende.

«Ny kontrakt for busskjøring i Bergen sentrum starter opp 1.12.2020. Da skal nye trolleybusser til den forlengede linjen mellom Birkelundstoppen og Laksevåg settes i drift. Dette er en del av endringer i linjestruktur i Bergen», sier hun videre.

«Skyss er sammen med operatør i den nye kontrakten (Keolis) i gang med oppstartsforberedelsene. Samtidig følger vi prosjektet for bygging av ny trolleyinfrastruktur tett», avslutter Berntzen.

De siste fire vil fortsette i trafikk frem til ti nye står klar mot slutten av 2020.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.