Med fokus på sjåførens sikkerhet

Solaris har stor fokus på sjåførens sikkerhet. Fra tidligere har brukt mye tid på å gjøre fronten mer solid og nå kommer de prevantive sikkerhetsløsningene.

Solaris Bus & Coach har i lengre tid hatt fokus på sjåførens sikkerhet med å forsterke fronten på bussen. Nå har de også lagt stor vekt på de prevantive sikkerhetsløsningene. Nå kan du få bussene med digitale sidespeil, MobileEye fotgjenger og sykkelvarsler, aktiv bremseassistent samt en rekke andre digitale løsninger som gjøre hverdagen enklere og tryggere for sjåførene.

Solaris har aktive digitale løsninger for å forbedre sikkerheten for både sjåfør og passasjerer. Dette kaller de ADAS (Advance Driver Assistance System). Rett og slett et system som skal hjelpe sjåføren, samt forhindre at enkelte ulykker inntreffer.

EU har allerede lagt inn en del av disse kravene på busser fra 2020. Men bransjen har valgt å allerede nå tilby kundene sine systemene. I tillegg har de valgt å gå lenger enn kravene på enkelte løsninger.

«For Solaris Bus & Coach er alltid sikkerhet og komfort for passasjerer og sjåfører vår høyeste prioritet. Alle kjøretøyene våre er bygget i henhold til høyeste standarder for kvalitet og i tråd med lovkrav og homologeringskrav, så vel som med krav fra våre kunder. Alle kjøretøy produsert av oss må oppfylle alle EU / EFTA-forskrifter så vel som lokale forskrifter for hvert land og/eller by», sier Sverre Skaar, administrerende direktør hos Solaris Norge AS.

Forleden ble systemet CMS (Collision Mitigation System) som er et aktivt bremsesystem standard i nye busser fra Solaris. Dette ble vist frem på Busworld i Brussel sist måned. Det sitter en radard på fronten av bussen som leser trafikken frem seg og bremser om det er fare for en frontkollisjon.

En annen prevantiv sikkerhetsløsning er Israelske MobilEye som leser det som skjer rundt bussen. Skulle en fotgjenger eller sykelist komme for tett innpå og være i fare for å kollidere med bussen, så blir først sjåføren varslet med gult tegn, som da blir rødt om risikoen er stort. Systemet leser også trafikken fremfor bussen og gir sjåføren varsel om hastighet og filskifte.

Systemet varsel om noen er nærmere enn 80 centimeter fra en av bussens fire sider. Den registerer også hastigheten som det er lov å holde på det aktuelle stedet. MobileEye kan ettermonteres i busser. Dette har Metrotek spesialisert seg på her i Norge. Samtidig så benytter flere og flere leverandører seg av de ulike produktene fra MobileEye.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.