Kanskje verdensrekord?

En sen kveld i oktober 2018 startet den nye ekspressbussen til VY146 på sin første nattavgang fra Bussterminalen i Oslo – med Måløy som destinasjon. Ett år etter har bussen, en Volvo 9700 HD ekspressbuss, passert 400.000 km! Er dette Norgesrekord? Eller kanskje enda bedre? Verdensrekord?

«Da jeg startet på min første tur med bussen, en Volvo 9700 HD, var kilometerstanden 1124 km.  Ett år senere, nærmere bestemt 23. oktober kl 06.40  var jeg nok en gang tilbake i Oslo med bussen. Da hadde den gått 401 608 km», sier Jostein Hals, en av 8-10 sjåfører som kjører bussen.

Jostein har tilsammen 19 års fartstid på denne krevende ruta, der buss og sjåfører blir utsatt for et tøft klima med vekslende vær og føreforhold, spesielt vinterstid.

For denne ruta krever sitt av kjøretøy og sjåfør. Vinterstid starter ruta ofte med plussgrader og regn på havnivå for så å gå over fjellet i streng kulde og snøfokk – over 930 meter over havet, for så igjen å gå ned mot lavlandet med regn og plussgrader.

Vy express Måløy – Oslo er navnet på ekspressbussruta Måløy – Nordfjordeid – Stryn – Skjåk – Otta – Lillehammer – Oslo lufthavn – Oslo. Ruta var opprinnelig en del av NOR-WAY Bussekspress‘ rutenett men er i dag operert av Vy. Lokalt, på folkemunne og internt omtales gjerne ruta som Nordfjordekspressen. I 1999 fikk Nordfjordekspressen tildelt NOR-WAY Bussekspress sin prestisjetunge “Kvalitetsprisen” for bla. komfort og standard på bussene, men også for servicenivå og god informasjon fra sjåfører. Ruta ble etablert allerede i 1988 og er således en av landets eldste.

«Volvo bussene har vist seg å være veldig godt likt både blandt sjåfører og passasjerer. At sjåførene har vært så fornøyd med bussene, ser vi helt klart igjen på tilstanden til kjøretøyet. Sjåførene føler ansvar for materiellet vi bruker og tar vare på det. Samtidig skal Trucknor Sogn og Fjordane i Stryn ha sin del av æren for at bussene går så lenge, så mye og er så problemfrie som de. De er tilpassningsdyktige og løser evt småting på en effektiv og god måte», sier Jostein Hals.

Bussen, som er bygget hos Carrus i Finland, kjører nærmest kontinuerlig – 7 dager i uka. Den produserer 1 220 km pr døgn.

To avganger hver vei i døgnet. Den starter fra Oslo kl 09.30 med ankomst Måløy kl 20.00. Der står den i ro bare litt over en time før en ny sjåfør tar bussen til Oslo igjen med start kl 21.10 og med ankomst Oslo kl 06.40 på morgenen. En annen tabell den følger er avgang fra Måløy på morgenen med ankomst Oslo kl 20.30 og at den tar fatt på returen igjen kl 22.00. Ståtiden pr døgn er begrenset til litt over 2 timer.

Bussen har kun vært ute av trafikk for service, dekkskift og omprofilering, fra Nettbuss til Vy tidligere i år. Service er gjennomført på hver passerte 100 000 km – det vil si en gang i kvartalet.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.