Nå er det offentlig: Volvo 9700 DD kommer i 2020

Bussmagasinet var litt raske på avtrekkeren tidligere i år da vi avslørte Volvo sine planer om en dobbeldekker. Nå bekrefter Volvo at det vil komme en ny bussmodell, spesielt tilpasset ekspressbussmarkedet. Modellen kommer til å hete 9700 DD.

På en varm junidag i år så kom det ut en liten videosnutt på nettet av en blå, ny buss med typiske Volvo trekk. Bussmagasinet kontaktet Volvo Norge AS og fikk bekreftet mistanken om at det var under bygging en dobbeldekker for det svenske markedet. Kort tid etter ble vi bedt om å fjerne bilde og Volvo sentralt benektet at det var noe ny modell på gang.

Men nå er det bekreftet også fra høyeste hold hos Volvo at det er en ny modell på gang. Denne bussen vil få to etasjer og er spesielt tatt frem med tanke på ekspressbussmarkedet. Den første prototypen er allerede bygget og under utprøving. Bussen er spesielt tatt frem for det svenske markedet og har en høyde på 4,25 meter. Men Volvo bekrefter at det vil komme en 4,00 meter versjon for resten av skandinavia og Europa.

Bussen bygges hos Carrus Delta OY som er en uavhengig påbygger for Volvo. Bussen gikk under navnet «Jumbo» internt. Dette var navnet på Delta Plan sin dobbeldekker på 80 og 90 tallet. Lenge gikk det rykter om at navnet kunne bli Jumbo eller 97 DD. Men nå har Volvo valgt å gi det fire sifret navn som de andre bussmodellene sine, og med DD som forkortelse for dobbeldekker.

Motoren er en Volvo D11K på 460 hestekrefter som kan kjøres på både HVO, B100 biodiesel eller tradisjonell diesel. Etter hva Bussmagasinet erfarer så vil det på sikt også komme en 13 liter spesielt tatt frem for 9700 DD og 9900. Volvo sin I-Shift med dobbel clutch er også noe som trolig vil bli å finne i premium klassen til Volvo.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.