157 batterielektriske leddbusser til Gøteborg

Transdev har bestilt hele 157 batterieelektriske leddbusser av typen Volvo 7900 til Gøteborg. Dette er den aller største enkeltordren på elektriske leddbusser i Europa.

«Jeg er stolt og glad for at vi har klart å sikre oss den aller største enekltorderen på batterielektriske leddbusser i Europa. Volvo er en pioneer innen elektrisk mobilitet og bærekraftig persontransport, sa sjef for Volvo Bussar, Håkan Agnevall da kontrakten ble signert tirsdag.

«Transdev er blant de aller største innen kollektivtransport med elektriske busser i Europa, og vi kjenner på kroppen de utfordringene vi står ovenfor når det kommer til å inplantere elektriske busser i våre flåter. Derfor hare vi valgt å inngå avtale med en av de viktigste partnerene, og som vi vet vil være i stand til å levere både bussene og ladeinfrastrukturen på tiden. Og atvi kan være trygge på en tilfredstillende oppetid på bussene», sier sjef for Transdev Sverige, Gunnar Schön.

Bussene er av typen Volvo 7900 Electric Articulated. De har en kapasitet på 150 passasjerer og energiforbruket er hele 80 prosent lavere enn konvensjonell dieselbuss. Bussene skal lades via pantograf som forholder seg til OppCharge TM teknologien.

I tillegg til denne odren på 157 elbusser, så skal også Volvo levere 27 reginalbusser som skal drives frem på biodiesel.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.