Coach of the Year 2020 avsløres torsdag

Hvilken turbuss vil kunne smykke seg med tittelen Coach of the Year 2020? Det står mellom Volvo 9900, Setra S 531 DT, Iveco Crossway, VDL Futura FHDII og MAN Lion’s Coach. På torsdag, dagen før Busworld åpner døren vil vi avsløre vinneren.

For en måned side så var den internasjonel buss og coach juryen samlet for en storstilt test av turbusser i Sibiu i Romania. Her var fem fullblods turbusser gjennom en ukes lang og grundig vurdering. Målet var å finne den beste bussen som kan få smykke seg med tittelen Coach of the Year 2020.

Volvo lanserte i 2018 deres helt nye turbuss 9900. Den overrasket pressen med sin moderne design og gode kjørekomfort. Setra S 531 DT kom på markedet for to år siden og har fått mange gode tilbakemeldinger fra både kunder og pressen over hele Europa.

MAN Lion’s Coach er bestselgende ekspress- og turbussen stort sett over hele Europa. Bussen har fått en helt ny design og oppgradering det siste året og fremstår som en helt ny buss. Iveco Crossway har blitt høyere og passer også inn på ekspressbussmarkedet nå. Bussen har også fått en ni-liter gassmotor i hekken som gjør den miljøvennlig med lave utslipp.

VDL Futura FHD har behold sitt tidløse design som den fikk Coach of the Year 2012 for. Nå er den på markedet med ny drivlinje og en rekke oppgraderinger. I tillegg har VDL blitt lettere i vekten.

Men hvilken av disse bussene skal bli avslørt som Coach of the Year 2020? Det vil vi ikke avsløre før torsdag. Så følg med på nettsiden her. Så snart det blir offentlig vil dere få hele begrunnelsen fra juryen.

Men for å korte ned ventetiden kan dere nyte vår video fra testen i Romania. Den har allerede blitt sett av over 1000 stykker. Del den gjerne med alle dere kjenner.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.