Gode busser på Transport & Logistikk 2019

«Vi er her med full bredde», sier en stolt Mercedes-Benz og Setra selger, Odd Romunstad. Han er blandt flere som har stilt opp med busser på årets Transport & Logistikk messe på Lillestrøm. En godt fylt godtepose for de kjøretøyintresserte. Men det er en presset bransje, så det var også viktig å diskutere fremtiden under disse dagene.

Etter tre hektiske dager så konkluderer utstillerene at det har vært en god messe. Allerede på åpningsdagen kom det nær dobbel så mange besøkende som første dag ved sist messe i 2016.

Og det var nok den gode blandingen av kjøretøyer av alle slag samt innholdsrike konferanser som trakk folk til Lillestrøm. Og bussbransjen var tilstede med eget arrangement på et av nabohotellene på messens første dag.

NHO arrangerte bransjetreff for bussbransjen parallelt med Transport & Logistikk 2019. Dette trakk mange og her var hovedfokus på telleaksjonen av turbusser som ble på nytt avholdt i 2019. I alt ble det gjort 9170 registreringer av utenlandske busser på fire måneder fra mai til september 2019.

I følge NHO Transport så er dette alarmerende tall. Enkelte busser er telt opp til 30 ganger i løpet av denne perioden, noe som bekreftet at mange driver fast med turkjøring gjennom hele sesongen, med utenlandsk turbuss og utenlandske besettning. Men det som skremmer bussbransjen mest er at det i dag er et større antall utenlandske turbusser på norske veier enn det er norske. 2109 utenlanske busser er registert, mens det i samme periode var 1500 norske busser på veien. Egen sak om dette kommer.

På Transport & Logistikk 2019 var det lett å føle at hele transportbransjen er i fare. Det er flere og flere utenlandske kjøretøy på norske veier. Selskaper som benytter sjåfører som får vesetlig lavere betaling enn hva norske sjåfører gjør. Kjører de passasjerer eller gods inn over landegrensen kan de betales med sitt hjemlands timelønn helt til destinasjonen. Noe som vil si at enkelte sjåfører får rundt 30 kroner timen. Ingen norske selskaper kan konkurrere under slike forhold. Derfor var dette viktige temaer som ble diskutert under både bussbransjetreffet og Transport & Logistikk 2019.

Lyspunkter

Selv om fremtiden for bransjen er truet, så finnes det lyspunkter. Flere dro til å kjøpte seg både buss og lastebiler under messens åpningsdager. Hos MAN Last & Buss AS ble det undertegnet kjøpekontrakt på syv Lion’s Coach til HMK. Dette ble feriet ved at løven brølte syv ganger gjennom lokalene. Logoen til MAN er en løve. Dette er et historisk emblem som MAN fikk med ved overtagelsen av Büssing rundt 1970.

Da Bussmagasinet var innom MAN sin stand møtte en på deres nye busselger Carina Ruud-Brataas. Bussmagasinet laget et portrettintervju med henne for noen år tilbake da hun arbeidet i Nord-Norge. Nå har hun kommet sørover og arbeider sammen med sin far, Stig Brataas som busselger.

«Det jeg liker best med den nye stillingen er at jeg får selge fantastiske produkter. samt at bussavdelingen hele tiden må følge med på den tekniske utviklingen for å tilfredstille våre kunders behov og ønsker», sier Carina som knapt har tid til å slå av en prat med redaktøren. Hun har kunder som venter.

Full bredde

På Bertel O. Steen sin stand finner vi Odd Romunstad. Han er ansvarlig for bussavdelingen og selger Mercedes-Benz og Setra busser. Også her er det kunder i alle bussene, men han tar seg tid til en kort prat.

«Vi er her med full bredde fra Sprinter 75 City som ble kåret til Årets Minibuss til dobbeldekkeren S 531 DT fra Setra», sier Romunstad. Han har i tillegg fått opp den kjente Tourismo Safety Coach som Bussmagasinet laget en vintertest på tidligere i år. Se video her

«Vi har også fått opp eCitaro, vår nye batterielektriske bybuss fra Tyskland. Den kanskje mest tekniske og moderne bussen på markedet», sier han. Og Romunstad legger også til at de har stor fokus på hele bussbransjen, fra enbusseieren og til de store kundene. Derfor ønsker de nå å finne en busselger til. Salget øker og behovet for flere ansatte er tilstede.

Lørdag klokken 18 stengte dørene. De endelige besøktallene er ikke helt klare, men det er tydelig at tallene fra 2016 blir slått langt ned i støvlene. Bussmagasinet vil komme tilbake med tall og flere artikler fra messen.


Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.