Elektrisk turbuss fra Van Hool på Busworld

Hele 18 ulike busser hvorav tre er verdenspremiere blir å se på Van Hool sin store stand under årets Busworld i Brussel. Messen åpner dørene den 18 oktober og da viser Van Hool frem deres nye helelektriske turbuss.

Belgiske Van Hool har det med å slå på stortromma når det er bussmesse i hjemlandet. Busworld har siden tidlig 1970 tallet holdt hus i Kortrijk, kort avstand fra Van Hool sin fabrikk. Nå har messen vokset ut av lille Kortrijk og har funnet nytt hjem i messeområdet nord for Brussel. Her vil Van Hool være tilstede med ikke mindre enn 18 ulike busser.

Av disse 18 bussene så har hele tre av den verdenspremiere på Busworld. EX11 er den nyeste tilskuddet i EX serien. Bussen som bygges på Van Hool sin fabrikk i Nord Makedonia blir den korteste modellen i denne serien. I tillegg til EX11 blir både EX15, EX16 og EX17 å se på messen.

Hydrogen er i skuddet for tiden. Van Hool har utviklet busser med brenselselle for hydrogen i mange år allerede. I Oslo er det fem slike busser i trafikk. Nå tar Van Hool steget videre og monterer brenselselle for hydrogen i deres metrobuss Exqui.city. De første bussene skal leveres til kunder i Frankrike.

I Amerika er Van Hool nærmest enerådende på turbussmarkedet. De har bygget opp et stort kundenettverk over hele USA og arbeider tett i samabeid med importselskapet og busselskapet ABC Companies. Nå slipper de deres første helelektriske turbuss ut på markedet. CX45E er et sammarbeid med Proterra. Proterra leverer drivlinje og batteriløsninger for deres nyeste modell. Bussen får en rekkevidde på over 300 kilometer og skal kjøre ansatte i Silicon Valley til og fra arbeid.


Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.