Solaris størst på elbuss i Europa

Forleden ble elbusskontrakt nummer 100 signert mellom kunde og Solaris Bus & Coach. Til nå i år har det blitt signert avtaler som betyr leveranse av nesten 600 batterielektriske busser fra den polske leverandøren til kunder over hele Europa.

Tre store busselskaper i Europa vil alene få levert over 470 batterielektriske busser dette året og i tillegg finnes det ordre på over 90 batterielektriske busser til en rekke selskaper, også for kunder her i Norden.

Det kjører i dag rundt 3500 batterielektriske busser på ulike busslinjer i Europa. Bare fire år tidligere var det snaue 250 stykker, så markedet for disse null-utslippsbussene øker markant fremover. Solaris har siden de lanserte deres batterielektriske buss undertegnet over 100 kontrakter med kunder. Og med leveranser på nær 600 batterielektriske busser bare i år er de størst i Europa på de miljøvennlige bussene.

EU har satt seg noen tøffe mål. Det ble i 2018 bestemt at innen 2025 skal 50 prosent av alle nye busser være null-utslippsbusser og i 2030 skal tallet opp i 75 prosent.

Solaris har levert en rekke batterielektriske busser til kunder i Norge. Senest i juni ble det levert en Solaris Alpino electric til Sørlandsruta i Mandal, Vest-Agder. Den korte bybussen kjører i dag i en byrute som går fra sentrum og til boligstrøkene like utenfor sentrum. Gjennom gater hvor en litt kortere og smalere bybyss passer bra.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.