VDL elektriske flyplassbusser til OSL

Mens en enda må se ganske langt inn i fremtiden for elektriske fly, så kan en om kort tid kjøre i elektrisk buss fra gate ved Oslo Lufthave OSL til flyet. Forleden undertegnet Avionor kontrakt med VDL på leveranse av åtte batterielektriske busser.

Statsminister Erna Solberg gikk forleden ut i media å anbefalte alle å invistere i elektriske busser fra nå av. Og det ser ut til at dette blir lagt merke til. Flere og flere anbud inneholder en større og større andel elektriske busser. Dette gjelder også flyplassene som nå satser for fult på batterielektriske busser.

Den 1. august undertegnet Avinor på vegne av Oslo Lufthave OSL kontrakten på åtte batterielektriske busser fra VDL. Bussene skal frakte passasjerer mellom gate og der flyene er parkert. Bussene er av typen Citea SLFA-181 electric og er leddbusser på 18,1 meter.

Bussene er utstyrt med batteripakker på 216kWh og de skal lades via Heliox hurtigladere på 300kW som det blir monter åtte enheter av på depot.

«Avinor har valgt vår leddbuss med BRT design, en buss som vant «Red Dot Award i 2017,» sier direktør Frank Reichel hos VDL Bus & Coach Norway AS.

«Men Avinor er intresert i mye mer enn bare design. Å velge våre elektriske busser sier mye om flyplassens ambisjoner. Det knytter seg sømløst til helhetsbildet av Norge som et foregangsland innen elektriske mobilitet i Europa,» sier han videre.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.