Over 100 elektriske dobbeldekkere på kort tid

Samarbeidet mellom BYD og ADL styrker seg ytterligere når den magiske grensen på 100 elektriske dobbeldekkere passeres. Forleden ble store ordre på disse batteribussene signert og inne kort tid starter leveransene.

For bare få dager siden meldte Bussmagasinet at de første elektriske dobbeldekkerne til London var satt i drift. Ikke før blekket hadde tørket så kom nyheten om at de nå har ordre og leveranser på gang hvor tallet passerer 100 dobbeldekkere.

Samarbeidet mellom BYD og ADL ble etablert i 2015 og har siden da bare blitt tettere og tettere. Chassisene, inkludert batterier og drivlinje blir produsert ved BYD sin fabrikk i Komarun i Ungarn, mens påbygget står ADL for i Storbritannia. Bussene som nå er bestilt og under levering skal gå i trafikk i London, Birmingham og Manchester. Byer som innen få år skal helt over på elektrisk kollektivtransport.

37 busser er under levering til selskapet Metroline for å kjøre linje 43 i London.

32 skal leveres til Stagecoach for å kjøre i byen Manchester.

29 skal leveres til RATP for trafikk i London.

19 til National Express for trafikk i Birmingham.

Noen er allerede levert til kunde og andre skal leveres i løpet av dette året og begynnelsen av 2020.

«Vi ser at etterspørselen for elektriske busser bare øker,» sier Frank Thorpe, sjef for BYD i Storbritannia. Han legger til at etterspørselen kommer av flere grunner.

«Det er bærekraftig utvikling inne elektrisk mobilitet og vi har en nøkkelrolle i overgangen til grønn transport,» sier han.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.