Leserinnlegg: Kabotasje i turbussbransjen

Det er per i dag flere utenlanske turbusser i Norge enn norske turbusser. Hvorfor er det slik? Svarene er forskjellige, alt etter hvem du spør.

Mitt svar på det kommer her!

Norge har blitt et fristed for utenlanske busselskaper. De får stort sett gjøre som de vil. De kjører inn i landet, og kjører ikke ut. De bare blir her.

De har sjåfører som jobber for 50kr/timen og sover på luftmadrasser inne i bussene. Desse sjåførene godtar dette, for de har ingen alternativ. Dette har blitt en akseptert form for sosial dumping, og det er forhold norske turbusselskaper ikke klarer å konkurrere med.

Jeg tror heller ikke de betaler så mye bompenger som norske turbusselskaper gjør. Det virker litt som det er frivillig å betale fakturaen som kommer, for østeuropeere.

Jeg har selv en og annen tur ut av landet med buss. Kommer jeg til Tyskland, så må jeg på forskudd betale per planlagde kilometer, per passasjer. I Polen har de bomstasjoner. Der må jeg ha polsk bombrikke, med forskuddsbetaling. Kjører jeg gjennom en bom uten penger på brikken, går det ikke lange stunden før politiet er der og stopper meg. Hvorfor er dette så vanskelig å få til i Norge?

Hvordan skjedde dette? Dette er bevis på at vi har svake, naive politikere i Norge. Politikere som ikke tør å stå imot en næring som mener at turister ikke kommer til Norge uten at de får leie billige utenlanske turbusser, der det er sosial dumping av sjåfører. Denne næringen som har presset dette igjennom er reiselivsbransjen, med hotellene som største pådriver.

Jeg er helt sikker på at turistene kommer av helt andre grunner enn den billige busstransporten. De kommer for å se vårt fantastisk flotte land. De ønsker å oppleve de flotte byene, fantastiske fjordene, de majestetiske fjellene og den herlige lufta!

De eneste som tjener på de billige østeuropeiske turbussene, er agentene som bestiller busser til turistene. Agenter som heller ikke er norske.

Nå er det påtide å gjøre noe med dette. Noen må vere tøffe nok til å sette ned foten.

Jeg er 30 år, og blant de yngste i landet som kjører turbuss. Det er et fantastisk flott yrke, og jeg ønsker å kunne kjøre turbuss i 40 år til. Det er noe jeg mest sansynlig ikke får gjøre, om ikke noe blir gjort. For hvert år som går, kommer det flere og flere østeuropeiske busser til Norge.

Politikerene skylder på hverandre. De i oposisjon skylder på at de ikke er i regjering (noe de har vært, men ingenting ble gjort da heller. Da var dette et voksende problem), og de i regjering skylder på at de har vært en mindretalsregjering. Alle jeg har vært i kontakt med, fra begge sider, mener noe må bli gjort. Så da er det egentlig bare å sette i gang.

Av: Morten Storøy

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.