Inntil 250 Solaris elbusser til Milano

Busselskapet ATM i Milano har abisjøse mål. De skal kvitte seg med alle sine dieselbusser innen 2030. En viktig milepøl på denne veien er et stort anbud for levering av inntil 250 batterielektriske busser, men en samlet verdi på 192 millioner euro. Solaris skal levere 40 batterielektriske busser i 2019 og de signerte nettopp en rammeavtale.

Rammeavtalen for levering av inntil 250 batterielektriske busser til ATM er en av de største avtalen for Solaris. Og den største på batterielektriske busser i hele Europa. ATM har satt seg som mål om å fjerne dieselbusser helt innen 2030. Og her skal den polske bussprodusenten være en viktig støttespiller for å oppnå dette målet.

Takket være denne rammeavtalen har nå Solaris styrket sin posisjon i Europa og er på pallen når det telles antall batterielektriske busser som skal leveres i tiden fremover. De har ledetrøya på og baner vei for e-mobilitetsrevolusjonen.

ATM har valgt modellen Solaris Urbino 12 elevtric. Bussen som i 2017 ble valgt til «Bus of the Year» i Europa. Bussen finnes i hele 17 europeiske land og kjører daglig i et stort antall byer.

Bussene som skal leveres til Milano i Italia får en kraftig batteripakke på hele 240 kWh. Denne pakken blir ladet opp via CCS plugg med over-natten-lading på bussdepot. Bussene får elektrisk drivaksel fra ZF som yter 2×110 kW.

Innvendig vil bussen ha moderne, lyst interiør og får USB ladepunkt ved sitteplassene. Dette gir passasjerene mulighet til å lade deres telefoner underveis til neste reisemål. For sjåførens sikkerhet vil bussene bli utstyrt med kameraovervåkning og sanntidssystem som viser bussens posisjon til en hver tid. Sjåføren vil også kunne se alle dørene på skjerm fremme ved førerposisjon. Dette vil øke sikkerheten og ikke minst reisekomforten.

Det blir hele 26 sitteplasser og en total kapasitet på hele 82 personer inkludert rullestolbruker.

Solaris har vært tilstede med deres bussmodeller siden 2014 i Milano. 150 busser, inkludert 25 elektriske er allered i trafikk i den nord-italienske byen. Totalt har Solaris levert 40 elektriske busser til det italienske markedet. I tillegg til Milano har Solaris levert elektriske busser til Bergamo og Bolzano.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.