Solaris viste frem 24 meter trolleybuss

Dobbelleddbuss har stor kapasitet og passer godt til linjer hvor en trenger kapasiteten. Nå har også Solaris strekt seg ut i lengden. Deres nye 24 meter trolley buss kan løse flere utfordringer på en og samme gang.

Flere og flere byer i verden ser på busser med ekstra stor kapasitet. Her i Norge er det Trondheim som har satset på tilsvarende dobbelledede busser. Men de har valgt å gå for hybridløsning.

Solaris derimot, de har satset på å gjøre deres nye dobbelleddbuss utslippfri. Det vil si at de går helt og holdent på strøm. Og strømmen får de via kabler i luften. Og skulle det ikke være strekt opp kabler hele veien, så klarer de innebygde batteriene å forflytte bussen over lenge strekning. Inmotioncharging kalles det. Og det er kort forklart en opplading av batterier mens bussen er i bevegelse og koblet på kablene. Den kobler seg også av og på linjen helt automatisk.

Et slikt system er i drift i byen Gdynia i Polen. Her har de satset stort på trolleybuss. De har både tradisjonelle trolley linjer og IMC linjer hvor bussene kjører på batteri på deler av ruten.

Solaris har for tiden deres 24 meter buss på test i byen og om kort tid er den klar for Europa. I første omgang som trolleybuss, men på sikt vil den også kunne leveres som ren elektrisk buss, men ulike ladesystemer.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.