VDL lanserer 14,5 meter batterielektrisk buss

Stockholm: VDL lanserer nå en etterlengtet lang batterielektrisk buss på hele 14,5 meter. Bussen er basert på VDL sitt modulsystem og kan leveres med 2 eller 3 dørers løsning, og opp til 52 seter.

Til nå har de fleste batterielektriske bussen vært opp til 12 meter eller 18 meter leddbuss. Nå lanserer VDL en 14,5 meter solobuss med batteridrift og tre aksler.

Bussen som kan leveres i en rekke ulike konfigurasjoner kan tilpasses kundens ønsker. Den kan leveres med to eller tre dører og opp til 52 seter.

Den leveres med 288kWh batterier som standard, men kan økes til 350kWh om ønskelig. Den lades over-natten lading via CCS2 plugg. Men kan også leveres med pantograflader hvor økt rekkevidde er nødvendig.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.