Første Solaris Alpino 8,9LE electric til Skandinavia

Forleden ble skandinavias første Solaris Alpino 8,9LE electric overlevert til norsk kunde. Denne skal gå på en taxus linje i Mandal, Vest-Agder. «Ellen har endelig fått sin Elvis», fortalte Erik Abramsen, administrerende direktør hos Sørlandsruta AS.

«Elvis er navnet på vår nye batterielektriske rutebuss her i Mandal. Den vil gi en besparelse på hele 20.000 liter diesel årlig og den reduserer støyen betraktelig», sier Abramsen under overrekselsen forleden.

Han har jobbet intenst den siste tiden for å få alt klart til den store dagen. Alt fra planlegging av rute, valg av materiell til å få bussen klargjort for trafikk. Han har i tillegg fått utdannet åtte sjåfører som skal dele på å kjøre den nye batterielektriske Solaris-bussen.

Fra tidligere har de en liten elektrisk personbil som de har gitt navnet Ellen. Denne brukes ved sjåførbytte. Nå har den nye bussen fått navnet Elvis og dermed har ryktene begynt å svirre om det er snakk om et aldri så lite kjærlighetshistorie og spenning mellom disse to.

«Sørlandsruta AS har i dag 130 ansatte og 100 busser i Vest-Agder. Elvis er vår første elbuss, og vi tror han kan bety like mye for oss som en annen Elvis gjorde for musikken i sin tid. Vi er optimistiske for fremtiden, og vil gjøre vårt beste for at Elvis skal bli en suksess for våre kunder, Mandal by, AKT og ikke minst miljøet», sier Abramsen.

Dette er ikke bare en stor dag for Mandal, men også for Vest-Agder som fylke. I Kristiansand har vi fem elektriske busser i drift og nå får Mandal sin første buss», sa Administrerende direktør Siv Elisabeth Wiken hos Agder Kollektivtrafikk AS.

Bussen som er knappe ni meter lang har en 160kWh som gir veldig god rekkevidde mellom hver lading. Men bussen vil tas inn på bussdepotet like utenfor sentrum ved lunsjtider for å lades før den igjen kjører ut.

«Gratulerer med dagen. Elvis er her», startet administrerende direktør hos Solaris Norge AS, Sverre Skaar med å si. Han er naturligvis veldig stolt over å kan få levere den aller første Solaris Alpino 8,9LE electric til Skandinavia.

«Mange storbyer har nå rullet ut elektriske busser i større og større skala, og jeg vil berømme AKT for sin stasing på elektrisk mobilitet innen for sitt område. Vi er så stolte å ha elektriske Solaris busser i Kristiansand, og fra og med i dag også i sørlandsidyllen Mandal», sier Skaar.

«Vi er nummer to på elektrisk mobilitet i Europa. Og vi er svært stolte av å være blant de store med tanke på å kunne stå her i dag og levere en flott batterielektrisk buss til Sørlandsruta AS. En viktig kunde for oss», sier Skaar videre.

Bussen, tross sin beskjedne lengde, har god kapasitet og tilfredstiller alle krav til universell utforming. Den har god plass til rullestol, barnevogn og den har sikkerhetseler i alle seter.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.