Fra 0 til 250 ansatte på to år – BYD øker bussproduksjonen i Europa

Helt nord i Ungarn, nærmere bestem i byen Komarom, ligger den ene av de to bussfabrikkene BYD har i Europa. Byen ble valgt grunnet sin lange industrihistorie og sentral plassering i Europa. Her jobber de 250 ansatte med å bygge batterielektriske busser for hele det Europeiske markedet.

I de gamle Motorola lokalene i byen Komeron helt nord i Ungarn vokser det nå frem et industrieventyr. For litt over to år siden stod fabrikken tom og i dag arbeider det hele 250 ansatte her. Mange av disse er fagfolk med bussproduksjon i blodet. De har tidligere jobbet ved bussfabrikker som Ikarus og andre. Det er rett og slett folk med stor kunnskap på bussproduksjon.

Build Your Dreams BYD er et ungt selskap fra Shenzhen i Kina. For 25 år siden startet Wang Chuanfu opp med batteriproduksjon. I dag er BYD et av verdens største selskaper innen batteri-, personbil-, buss- og lastebilproduksjon. I tillegg er de blitt store på batterielektriske gaffeltruck over hele verden. Her i Europa etablerte selskapet seg i byen Rotterdam i Nederland tilbake i 2013 med stor satsing på salg av batterielektriske busser, biler og gaffeltruck. I dag har de også uttesting av elektriske lastebiler flere steder i Europa.

Selskapet har lenge hatt et ønske om å starte produksjon av batterielektriske busser i Europa. Og i dag har de etablert to fabrikker. En i Allonne i Frankrike og en i Komarom i Ungarn. Den franske fabrikken skal utelukkende tilby skreddersydde elektriske busser til sitt lokale hjemmemarked, mens i Ungarn så produserer det busser for hele det Europeiske markedet. Dette inkluderer også busschassis produksjon til en av Storbritannias største bussprodusenter, Alexander Dennis LtD ADL.

«I dag produseres det rundt 300 chassiser og totalt 200 komplette busser årlig ved den 60.000 kvadratmeter store fabrikken i Komarom. Dette gjøres på bare et skift, men vi kan doble antallet om vi øker til to skift», sier Gábor Balogh som er produksjonsdirektør hos BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft.

Han forklarer at over 80 prosent av bussen bygges ved fabrikken. Kun enkelte komponenter, slik som batteri, aksler og deler av elektronikken kommer fra BYD sine fabrikker i Kina. Bussene sveises og monteres sammen av europeiske fagfolk med lang bussproduksjon i blodet. Mange har jobbet ved andre bussfabrikker i området, slik som det historiske merket Ikarus. Dette er fagfolk de bevist har hentet inn for å sikre at bussene holder høy europeisk standard. Og Ungarn har over 100 år med bussproduksjon bak seg.

«Deler, slik som dører, bremsesystem og en rekke andre komponenter leveres fra europeiske leverandører og er produsert her i Europa. Dette for å gi kundene det de ønsker, samt at det er enkelt å få deler om behovet melder seg», sier han videre.

I de moderne produksjonslokalene sveises rammeverket sammen. Dette er i Aluminium for å kunne tilby en så lett buss som mulig. Chassiset er i stål, og rustbeskyttet for lang levetid. Vegg, front, bakpart boltes på chassiset med solide bolter. Så monteres taket på. Dette gjøres med millimeters presisjon og sveises så sammen. Taket og vegger er forsterket for å klare vekten av batteriene. På disse batterielektriske bussene blir noen av batteriene plassert på taket, mens resten plasseres bak i bussen.

Så monteres sideplater på bussen. Den sendes så til lakkering, før den blir sendt videre for å få vinduer montert. Så begynner det møysommelige arbeidet med å innrede bussen. Aksler monteres på og elektronikken kommer på plass. Bussen har fremdeles ikke fått hjulene montert, så den sendes rundt i produksjonslokalet på små metallhjul, dyttet frem ved hjelp av rå muskelkraft.

Den er nå kommet til sluttmonteringen. Her får den hjul på, batteriene monteres og kobles sammen. Nå kan bussen kjøres ved hjelp av egen kraft. Den blir så nøye testet, ladet opp og kjørt gjennom en grundig regnvanntest. Bussen skal tilfredsstille en hel rekke krav før den blir satt på trailer og kjørt ut til kunde.

BYD Europa har til nå levert eller klare for levering over 700 busser over hele Europa. Norge og Skandinavia er blant hovedmarkedene til BYD. Og derfor kunne en se en rekke busser i produksjon som skulle leveres svenske kunder. Og et stort antall rene busschassiser som siden sendes til England for å få montert karosseri fra Alexander Dennis LtD.

Foreløpig så bygges det 12 meter solobusser ved fabrikken i Komarom. De 18 meter lange leddbussene som kommer til Oslo nå er fremdeles bygget i Kina, men innen kort tid skal også de bygges i Europa. Men BYD garanterer at bussene deres som er bygget i Kina holder like god kvalitet som de bygget i Ungarn. Komponentene er de samme, og levert fra europeiske leverandører.

«BYD har i dag over 220.000 ansatte verden over. Selskapet har over 24 års erfaring innen batteriproduksjon. Og vi er den eneste som leverer alt fra rene batterier til alle typer av kjøretøy. Vi har busser fra 8,7 meter og opp til 18 meter. Samt så har vi nå tatt frem en prototype høykapasitetsbuss på 24 meter med to ledd. Denne er, som alle våre busser, fullelektrisk», forteller informasjonsdirektør, Penny Peng hos BYD Europe B.V.

Hun kan fortelle at BYD nå har en markedsandel på 25 prosent i kina når det gjelder personbiler og de har vokst seg veldig store på bussproduksjon i både Kina, Amerika og nå Europa. Fremdeles er batteriproduksjonen den største delen hos BYD.

«Når vi kommer til år 2020 vil vi ha en batteriproduksjon på hele 65 GWh», legger hun til.

I tillegg til busser, så satser også BYD Europe med å øke markedsandelen på elektriske gaffeltrucker og de kommer innen kort tid med europeisk utgave av deres elektriske lastebiler.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.