Hydrogenbuss til 3,7 mill med norsk teknologi

NEL Hydrogen skal samarbeide med Wrightbus i Storbritannia om å bygge hydrogenbusser. I følge det norske selskapet skal de kunne levere hydrogenbusser til rundt 3,7 millioner kroner.

Hydrogenselskapet Nel og komposittselskapet Hexagon Composites går inn i et konsortium med Ballard Power Systems, Wrightbus, Ryse Hydrogen og Everfuel Europe for å kommersialisere hydrogenbusser i Europa, skriver E24.no.

Det norske selskapet har stor tro på hydrogen som drivstoff på rutebusser og ser et stort potensiale for denne type busser over hele Europa.

«Hydrogenbusser har blitt demonstrert i Europa i over et tiår. Teknologien er pålitelig, effektiv og helt utslippsfri. Utfordringen for industrien er nå å skalere opp produksjonen av hydrogenbusser for å oppnå betydelige kostnadsreduksjoner. Dette vil bli gjort mulig gjennom H2Bus-konsortiet», skriver H2Bus-styrelederen Jacob Krogsgaard i en pressemelding.

Krogsgaard er nylig blitt valgt som styreleder i H2Bus og skal lede selskapet fremover.

Bussene skal bygges av Wrightbus i Storbritannia og kommer til å selges til meget konkurransedyktig pris på godt under 4 millioner kroner og med en vedlikeholdskostnad på rundt 3 kroner kilometeren.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.