Nobina øker sine bestillinger av BYD busser

Nobina, et av nordens største busselskaper går elektrisk. De har nå økt deres bestillinger på batterielektriske busser betydelig. Bussene skal inn i trafikk i både Sverige og Norge.

Nobina har nå over 138 batterielektriske busser i bestilling hos Build Your Dreams BYD for levering i 2019. For kun kort tid siden ble en kontrakt på ytterligere 20 leddbusser av typen K11 satt i bestilling. Også disse skal leveres innen utgangen av 2019.

Dermed vokser andelen batterielektriske busser med BYD logo i fronten over hele Norden og Europa. BYD har nå over 700 batterielektriske busser i produksjon eller allerede levert til kunder over hele Europa. Og inne kort tid kommer det rundt 40 stykker til Oslo. Også disse skal driftes og kjøres av Nobina, da i oppdrag for Ruter AS.

I dag er det 36 BYD busser i trafikk i byene Eskilstuna, Ängelholm, Norrtälje og Landskrona. Tilbakemeldingene fra passasjerene er gode og Nobina har hatt få eller ingen utfordringer i overgangen fra diesel og gass til batterielektriske busser.

Nobinas svenske sjef, Henrik Dagnäs gikk forleden ut i svensk media og fortalte at deres BYD busser har gått som en klokke helt siden starten.

«Det er kult å fortelle at vi i Landskrona under mars måned kjørte 100 prosent av alle turen uten noen forsinkelser aller kanseleringer. Elbussene går som en klokke og vanlige problemer som direkte påvirker trafikken lyser med sitt fravært. Det er imponerende og dette er ikke vi som operatører vant med,» skriver Henrik Dagnäs i en artikkel på sin LinkedIn side.

BYD sin europeiske leder, Isbrand Ho er stolt over at deres produkter har fått et så godt fotfeste i Norden.

«Denne ekstra ordren er et betydelig tillegg til allerede en betydelig investering i våre ebuss produkter. Det batterielektriske bussmarkedet i Sverige, og faktisk hele Norden, vokser raskt og BYD er fortsatt godt posisjonert for å levere de riktige produktene til et bredt spekter av operasjoner,» sier Ho.

Og for Nobina er det viktig å nå gå for totalt utslippsfri kollektivtransport. De nye utslippsfrie BYD bussene drives av en ny generasjon koboltfrie jernfosfatbatterier produsert av BYD selv. Disse gir høy ytelse, driftsikkerhet og tilfredstiller produsentens høye krav til miljøstandarder.

«Nobina styker sin stilling som den ledende opertatøren av elektriske bussløsninger og bærekraftig kollektivtransport i Norgeden,» sier Martin Atterhatt, som er flåtestyrer for Nobina Group.

«Det har vist seg at BYD sitt tekniske e-mobilitetskonsept passer perfekt inn i de høye kravene som er blant kunder og kollektivselskaper i hele Norden når det kommer til fleksibilitet, total transportøkonomi, kvalitet og pålitelighet,» avslutter Atterhatt.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.