Fem busser kniver om tittelen Årets Minibuss

Madrid: Fem minibusser er med i kampen om å få smykke seg med tittelen Årets Minibuss 2019 (Minibus of the Year).

Den internasjonale Bus & Coach juryen er denne uken samlet i Madrid, hovedstaden i Spania. Målet er å finne den beste blant fem minibusser i bybuss-/forstadssegmentet.

Tre av kandidatene er fabrikkbygde minibusser, men de to siste er bygget av påpbyggere på Iveco Daily chassis. Selv om disse fem bussene er i noenlunde samme størrelse, så er det ulike drivlinjer på stor sett alle sammen.

Iveco Daily 2019 modellen er fabrikkbygget med 22 seter og rullestolheis. Bussen kan enkelt endres til 19 seter og Rullestolplass. Motoren er 3 liter gassmotor på 136 heste krefter. Bussen er unik, da den kan kjøres på både biogass og naturgass. Kraften føres ut til drivhjulene via en 8-trinns automatgirkasse fra ZF.

MAN TGE er testens minste buss med 14 seter og rullestolheis. Bussen har skinner gjennomgående i bussen, slik at en kan sette setene nettopp der det passer best. Bussen er utstyrt med en 2 liter dieselmotor på 170 hester og DSG automatgirkasse. Den er i tillegg utstyrt med Haldex 4×4 system slik at den passer det norske markedet perfekt.

Mercedes-Benz Sprinter City 75 er en lavbygget bybuss med stor kapasitet. Bussen har mulighet for å trille inn rullestol i midtdøren og har gjennomgående lavgulv. Bussen har en kraftfull dieselmotor og automatgirkasse.

Indcar Strada E-City er en fullelektrisk kort minibuss med batteridrift. Bussen er utstyrt med fire batteripakker som yter rundt 130 kWh som igjen gir en kjørelengde på rundt 200 kilometer under optimale forhold. Bussen har 8 seter og 12 ståplasser. Bussen har elektrisk rampe ved midtdøren og har lavgulv like innenfor døren.

Ferqui er bygget på Iveco chassis med en 3 liter kraftfull dieselmotor. Denne var testens eneste buss med manuell girkasse. Bussen har 22 sitteplasser og total kapasitet på 37 passasjerer. Dermed den bussen i testen med størst kapasitet.

Testruten gikk gjennom et nytt boligområde nord-øst for Madrid sentrum. Deler av ruten gikk forbi Real Madrid sitt treningsfelt, et område hvor det kjøres godt med rutebusser til daglig. Perfekt for å teste disse minibussene bygget for service- og bybusslinjer.

På testens siste dag samlet juryen seg for å diskutere opplevelsene, erfaringene og innsamlet data for å bli enige om hvilken av disse fem bussene som er den beste. Vinneren blir offentliggjort innen kort tid.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.