Ny Iveco Daily lansert i dag

Iveco Daily kan feire 40 år på markedet. I dag ble nye Daily lansert og den kommer med en rekke nye tekniske løsninger samt ny design.

40 år med Daily var åpningsordene når nye Daily i dag ble lansert i Torino, Italia. Nye Daily har både fått nytt design og en lang rekke innovative tekniske løsninger. I tillegg er den nykonstruert med tanke på lettere vedlikehold. En kan i snitt spare 10 prosent på vedlikeholdsutgiftene i forhold til forrige modell.

Nye Daily får LED lys hele veien rundt. Dette gir lavere strømforbruk og hovedlykter som skal leve hele bilens levetid. Av tekniske løsninger kan en kort nevne adaptiv cruisecontroll, bakkekjøringshjelp, sidevindkontroll, antispinn og antiskrens. I tillegg har den aktiv bremseassistent som skal forhindre kollisjon med stillestående- og bevegende objekt. Den vil klare å gjøre full stopp opp til 50 kilometer i timen mot stillestående objekt og 70 kilometer i timen for kjøretøy som beveger seg i samme rettning. Systemet fungerer ned til 5 kilometer i timen.

Kjøres det mye i tett trafikk kan en låse seg til forankjørende bil og den vil holde riktig avstand, samt bremse og akselerere uten å trenge å rører pedalene.

Førerplassen er moderne og oversiktlig. Håndbrekket er borte og erstattet med en knapp på høyre side for rattet. Servosystemet på styringen er nå helelektrisk på alle utgavene. Og den påser at sjåføren holder seg i sitt kjørefelt ved å monitorere veien fremfor seg. Fronten er mykere i designet og frontfanger er nå blitt tre-delt for å kunne skifte ut bare den delen som er skadet.

Drivlinje er nå ny. Den kan leveres med 2,3 liters, 3.0 liters diesel og 80kW elmotor. En rekke ulike hestekrefter kan levers på de to dieselmotorene. Og for første gang kan en få Daily med hele 210 heste krefter. Elbussen bygger videre på dagens modell med 80 kW og 300 Nm. Det er ikke kommet noe info om batteripakker, så dette må en komme tilbake til. I tillegg kan 3.0 liters motoren også leveres for gassdrift CNG. Fronten på elbuss og gassmodellen blir noe anderledes enn dieselmodellen. Dette for å kunne skille de fra hverandre i trafikkbildet.

Serieproduksjon er allerede i gang. Så kunder kan fra i dag bestille den nye Daily.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.