Lønnsøkning for bussjåfører

15 timer på overtid ble NHO og LO/YS enige i årets tariffoppgjør. – I en tid med stor usikkerhet ute, har det vært viktig for oss å gjøre det vi kan for å styrke konkurranseevnen til våre bedrifter her hjemme. Det har vi nå klart, sier NHO-sjef Ole Erik Almlid. Partene ble enige om en ramme på 3,2 prosent.  

– En streik hadde vært et nederlag for alle berørte, og jeg er lettet over at vi klarte å finne en løsning. Begge parter har måttet gi for å komme til enighet. Utgangspunktet før meklingen var svært vanskelig, sier NHO-sjef Ole Erik Almlid i en pressemelding. 

Forhandlingene har i hovedsak dreid seg om to forhold: et generelt lønnstillegg og et eget lavlønnstillegg. 

– Vi har strukket oss langt, men vi endte på et resultat som vi i fellesskap kan akseptere. For oss var det avgjørende å sikre konkurransekraften til norske bedrifter, og det har vi klart i årets oppgjør, sier Almlid.   

-Reallønnen vil øke, samtidig som det er mulig for våre bedrifter å konkurrere med utenlandet. Bedriftene er avhengige av å selge det de produserer. Dette gir grunnlag for tusenvis av arbeidsplasser i bygd og by og har store ringvirkninger som tjener samfunnet.  Partene er enige om et generelt tillegg på 2,50 kroner og i tillegg et lavlønnstillegg på 2 kroner. Det er den samlede kostnadsveksten som er avgjørende for hvorvidt det er rom for lokale tillegg. 

For Bussbransjeavtalen utgjør økningen kroner 2,50. Det ble imidlertid under forhandlingene under fjorårets hovedoppgjør avtalt et reguleringstillegg for bussjåfører på kroner 3,00, noe som skulle kompensere at bussjåfører ikke har lokale forhandlinger og tillegg. Dette tillegget skulle imidlertid reduseres med 50 prosent for beløp over kroner 1,00 i sentrale tillegg. Bussjåførene skal dermed ha kroner 4,75 i tillegg per 1. april 2019, skriver NHO på deres nettside.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.