ZF AxTrax EV 6×4 for Norden

Leddbusser med hekkmotor har alltid skapt utfordringer på skikkelig vinterføre. Nå har ZF tatt frem en løsning med firhjulstrekk for leddbusser med batteri- eller seriellhybriddrift.

Vi er langt nord i Sverige. Her klamrer vinteren seg fast og gir store utfordringer for leddbussene med drift på kun en aksel. Det er ikke store bakken som skal til før det kan stoppe helt opp. Dette har ZF nå løsningen på. De har sammen med den svenske bussprodusenten Hybricom utviklet et system for firehjulstrekk på leddbusser.

«Vi har jobbet noen år med å utvikle firehjulstrekk for elektriske leddbusser. Den første bussen var klar i 2015, men da med aksler fra en leverandør som ikke taklet de tøffe klimatiske forholdene her i nord,» sier Johan Suup, direktør hos Hybricon.

Han er stolt som nå kan vise frem et produkt som holder mål og som gir god fremkommelighet på nesten alle typer underlag. Og for å bevise at systemet fungerer bra, inviterte Zf sammen med Hybricon til testkjøring på en islagt testbane utenfor Umeå i Nord-Sverige.

«Vi har fokus på det nordiske markedet og har sammen med ZF tatt frem en dobbel drivaksel løsning for tøffe klimatiske forhold. Dette systemet er montert inn i vår buss og har vært under utprøving i rundt et års tid. Utfordringen har vært å få begge akslene til å fungere sammen og til dette har vi utviklet vår egen software,» sier Suup.

Bussen som systemet er montert på er ikke en ny buss, men ombygget testbuss. Akslene fra ZF passer rett på festene, og systemet kan også ettermonteres på alle batterielektriske og seriellhybride busser. Og på testbussen som er batterielektrisk er det montert 80 kilowatt batterier fra Altairnano på taket. Dette gir en times kjøring på bare tre minutter lading ved 630kW og 750 Volt. I tillegg finnes det rekkeviddeforlenger på bussen som kan benyttes ved behov. Batteriene er utviklet for militær bruk og er av typen LTO. Disse tåler hurtiglading. I tillegg tåler de å bli fysisk skadet uten å kortsluttte.

«Hver batteripakke yter 40kWh og på testbussen er det montert to pakker. Men en kan også få leddbussen med tre pakker som totalt gir 120kWh kapasitet. Dette er i sammarbeid med kunden og avgjøres med å analysere ruten bussen skal kjøre og kapsiteten bussen må ha,» sier han.

ZF sin AxTrax EV yter 125kW på vært hjul i normal trafikk, men kan presses opp til 250kW for en kort periode, som totalt gir rundt 1000kW kraft på alle fire hjulene. Akselen veier rett i overkant av 1,2 tonn og har hele 22000 Nm dreiemoment, men som igjen er digitalt nedjustert for å ikke gi hjulspinn og for brå akslerasjon. Akslene har også innebygget antispinn, som gir en myk igangkjøring også på glatt underlag.

Ved å doble antall drivaksler på leddbussen så øker forbruket av strøm noe, men regenereingen dobles ved rulling og nedbremsing. Så Hybricon sin tesbuss har vist at en kan regenerere 30 prosent av forbrukt strøm på en riktig tilpasset rute. Så det totale forbruket av strøm vil ikke bli så mye høyere enn på en leddbuss med bare en drivaksel.

Opplevelsen bak rattet var overraskende bra. Selv på glatt S-sving så var bussen lett å kontrollere. Eneste en måtte tenke på var forhulene som da, som på alle busser, gjerne vil rett frem. Men når den begynte å skli ut bak, så var det bare å kontrollere den med gasspedalen og rette den inn igjen. Uansett måtte en provosere frem uventet handling, da bussen ellers fulgte banen fint gjennom svingene.

Systemet er konstruert slik at den flytter kraften mellom drivhjulene automatisk og passer på at det ikke forekommer hjulspinn. Systemet klarer også de ulike rotasjonshastighetene i svinger bra. En merket ikke noe unormalt i bussen når en svingte rundt krappe svinger. Fra førerplassen så kan bussen kjøres med kun en pedal. Det vil si at den regenererer energi så snart foten løftes av gasspedal. Eller en kan velge å la bussen rulle helt ut. Alt styres med en hendel på rattstammen. Men det finnes ulike løsninger for kundene. Alt etter hva som passer ruten og sjåførene der bussen skal benyttes.

Selv om systemet i dag er montert i buss fra Hybricon, så er systemet universelt og kan både monteres i ny og eksisterende busser. Både batterielektriske og de som har seriellhybridløsning.

Foto: Ulo Maasing/Bussmagasinet.se

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.